آبریزش چشم: علل و روشهای درمانی

آبریزش چشم مشکلی کاملاً متداول به ویژه در بین سالخوردگان است. مسدود شدن یکی از مجراهای اشک متداول‌ترین علت آن است اما دلایل مختلف دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. اگر علائم خفیف باشند ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. عمل جراحی معمولاً انسداد مجرای اشک را برطرف می‌کند. سایر درمان‌ها به علت انسداد بستگی دارد.

چه کسانی به آبریزش چشم مبتلا می‌شوند؟


آبریزش چشم (پایین آمدن اشک به روی گونه‌ها) در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در بچه‌های کوچک و افراد بالای ۶۰ سال متداول‌تر است. این مشکل ممکن است برای یکی از چشم‌ها یا هر دو آنها اتفاق بیفتد.

اشک‌های طبیعی

در قسمت بالا و گوشه هر چشم غده کوچکی وجود دارد که غده اشکی یا لاکریمال نامیده می‌شود. وقتی پلک می‌زنید، پلک شما اشک‌ها را به روی چشمتان پخش می‌کند تا آن را مرطوب نگه دارد.

سپس اشک‌ها به یک کانال کوچک در سمت داخلی چشم به داخل یک کیسه ریخته می‌شوند. از آنجا به یک مجرا که مجرای اشک نامیده می‌شود جریان یافته و به بینی می‌ریزد.

علل احتمالی آبریزش چشم

گریه کردن زیاد

• احساسات ممکن است باعث گریه کردن شما شوند.
• هر چیزی که چشم را اذیت کند ممکن است باعث شود اشک بریزید. اشک ریختن واکنش محافظتی چشم برای کمک به پاک سازی آلاینده‌ها از چشمتان است. بعنوان مثال:

- آلاینده‌های شیمیایی مثل پیاز، دود و از این قبیل.
- عفونت بخش جلویی چشم.
- آلرژی که موجب التهاب جلوی چشم می‌شود.
- آسیب دیدگی و جراحت کوچک جلوی چشم یا یک تکه آشغال یا شن و ماسه که وارد چشم شود.
- به سمت داخل رشد کردن مژه‌ها که می‌تواند جلوی چشم را اذیت کند.

• ناهنجاری‌های فیلم اشک. بعنوان مثال، محتوی چربی اشک‌ها ممکن است درست نباشد. به همین علت ممکن است فیلم اشک به طور یکنواخت روی چشم پخش نشود. بعد ممکن است تکه‌هایی خشکی ایجاد شود که ممکن است زخم شده و باعث آب آمدن از چشمتان شود.
• بیماری تیروئید نیز یک علت نامتداول این مشکل است.

مشکل تخلیه اشک

• اشک‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای در کانال تخلیه مسدود شوند.

- متداول‌ترین علت آبریزش چشم در بزرگسالان انسداد مجرای چشم درست در زیر کیسه اشک است. گفته می‌شود که این به دلیل باریک شدن تدریجی انتهای بالایی مجرای اشک است که به علت التهاب خفیف مداوم ایجاد می‌شود. اگر دچار انسداد مجرای اشک شده باشید، نه تنها دچار آبریزش چشم بلکه اشک‌های راکد داخل کیسه اشک هم ممکن است عفونی شوند. اگر کیسه اشک عفونی شود، ممکن است ترشحی چسبناک از چشمتان داشته باشید.
- گاهی اوقات مجرای اشک به طور کامل بسته نمی‌شود اما آنقدر باریک می‌شود که همه اشک‌ها را تخلیه می‌کند.
- و ندرتاً هم ممکن است ورودی کانالیکولی در گوشه داخلی چشم بسته شود که ممکن است بخاطر التهاب یا زخم باشد.
- پلیپ بینی نیز ممکن است از بیرون آمدن اشک‌ها از مجرای اشک جلوگیری کند.

• بعضی بچه‌ها از همان زمان به دنیا آمدن، مجرای اشکشان به طور کامل باز نشده است. این مشکل کاملاً متداول است و معمولاً بعد از چند هفته بدون هیچ درمان برطرف می‌شود.
• اکتروپیون.  این قسمتی است که پلک پایینی به بیرون از چشم برمی‌گردد. اکتروپیون ممکن است باعث شود که که اشک‌ها به جای اینکه به سمت کیسه اشک بروند، از گوشه پایین پلک پایین بیایند.

آیا نیاز به‌ آزمایش است؟

گاهی اوقات علت به راحتی تشخیص داده می‌شود. بعنوان مثال، عفونت‌ها، اکتروپیون، انتروپیون و ورم ملتحمه اگر با معاینه ساده هیچ دلیل مشخصی تشخیص داده نشود، نیاز به آزمایشات بیشتر خواهد بود. این به شدت آبریزش و میزان ناراحت‌کننده بودن آن بستگی دارد.

اگر مشکل تخلیه اشک تشخیص داده شود، متخصص چشم کانال تخلیه اشک را تحت بیهوشی موضعی آزمایش خواهد کرد. او یک میله باریک به داخل کانالیکولی به سمت کیسه اشک وارد کرده تا انسداد آن را بررسی کند. اگر میله تا اندازه کیسه اشک فرو رود، می‌توان به داخل مجرای اشک مایع تزریق کرد تا دید از بینی بیرون می‌آید یا خیر. تزریق گاهی مشکل انسداد را برطرف می‌کند اما این تسکین ممکن است موقتی باشد. سپس عکس رادیولوژی گرفته می‌شود. روی تصویر می‌توان رنگ تزریق شده در مجرا را مشاهده کرد. همچنین انسداد یا باریک شدن مجرای اشک نیز قابل مشاهده خواهد بود.

درمان آبریزش چشم

درمان ناراحتی و سوزش چشم

اکثر اوقات علت قابل درمان است. بعنوان مثال:

• مژه‌هایی که جلو چشم را از بین می‌برد (انتروپیون) قابل برداشتن است.
• ورم ملتحمه معمولاً با قطره چشم قابل درمان است.
• تکه‌های شن و ماسه یا زباله قابل برداشتن است.

درمان مشکلات تخلیه اشک

• اکتروپیون  معمولاً با یک عمل جراحی عمومی روی پلک پایینی قابل درمان است.
• بچه‌هایی که دچار آبریزش چشم هستند، معمولاً با بزرگ شدن برطرف می‌شود.
• انسداد کانال‌ها در بزرگسالان.

- اگر آبریزش چشم خفیف باشد یا زیاد اذیتتان نکند، نیازی به درمان ندارد.
- انسداد مجرای اشک با عمل جراحی قابل درمان است. در این عمل کانالی جدید از کیسه اشک به داخل بینی گذاشته می‌شود. سپس اشک‌ها از هر انسداد عبور می‌کند.
- باریک شدن کانالی که به کیسه اشک می‌رسد که کاملاً بسته نشده باشد، با وارد کردن یک میله بازتر می‌شود. اما اگر کاملاً بسته شده باشد، برای آبکشی کردن اشک به داخل بینی نیاز به عمل خواهد بود.


موضوعات مرتبط: سلامت ، بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:آبریزش چشم: علل و روشهای درمانی,چشم,بیماری چشم,ابریزش چشم, | 17:14 | نویسنده : حامد |

بیماری چشم پنهان با پلک‌های بسته

 


در بیماری چشم پنهان یک غشای پوستی روی چشم را می‌پوشاند و در بسیاری از این موارد، پشت این لایه پوستی چشم وجود دارد و تنها تعداد کمی از افراد، فاقد هر گونه آثاری از چشم هستند.

 


بیماری چشم پنهان با پلک‌های بسته

دکتر فرزاد پاکزاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم در خصوص تکامل چشم و نقش آن در بروز بیماری چشم پنهان گفت:

 

تشکیل پلک جنین از شش ماهگی بارداری به آرامی آغاز می‌شود و در پایان دوران بارداری، پلک، غده اشک، عضلات اشکی و سایر قسمت‌ها تکامل می‌یابند که در برخی از این کودکان، تکامل چشم به درستی صورت نگرفته و لایه‌ای از غشا آن را می‌پوشاند که در اصطلاح به آن چشم پنهان گفته می‌شود که در سونوگرافی قبل از تولد علائمی از آن رویت نمی‌شود.

 

ژنتیک عامل اصلی ابتلا به این بیماری نادر است. با این حال، بیماری چشم پنهان ارتباط چندانی با بارداری در ازدواج فامیلی ندارد.

 

به وسیله سونوگرافی می‌توان از تکامل و یا عدم تکامل چشم آگاه شد که در صورت وجود چشم در پشت غشای پوستی، کودک برای جراحی آماده می‌شود. در غیر این صورت نمی‌توان لایه غشایی را از میان برداشت.

در کودکانی که پلک به صورت کامل باز نشده و ارگان ‌های چشم از قبیل غدد اشک، عضلات پلک و غیره دچار اشکال هستند، درمان با مشکلات بسیاری مواجه است و جراحی پیچیده‌ای را نیاز دارد

کودکان مبتلا به چشم پنهان، محروم همیشگی از بینایی کامل

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پس از جراحی، کودکان مبتلا دارای یک چشم طبیعی خواهند شد، پاسخ داد:

به علت بسته بودن پلک و چشم به مدت طولانی، این کودکان پس از جراحی دچار تنبلی چشم حاد و برخی ناهنجاری‌های چشمی و اختلال در عملکرد بینایی خواهند بود و متاسفانه هیچگاه این کودکان یک چشم طبیعی نخواهند داشت.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به خطرات احتمالی این عمل جراحی و اهمیت مراجعه به پزشک متخصص اظهار داشت:

باز کردن پلک بسته، یک جراحی آسان و ساده نیست و تشکیل پلک، مجوز اصلی جراحی است. با این حال در برخی موارد غشای پوستی به قرنیه متصل شده که خطر احتمال پارگی در حین جراحی در کمین بیمارانی است که دیر هنگام مراجعه می‌کنند.

 

در صورت تکامل چشم و انجام جراحی، کودک دارای دید بسیار کم می‌شود تا جایی که تنها می‌تواند کارهای اولیه خود را انجام دهد و پس از جراحی، نقش والدین به علت مراقبت‌های شدید پس از عمل بسیار حائز اهمیت است.

 

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم در خصوص کودکانی که چشم در آن‌ها تکامل نیافته تصریح کرد:

در این کودکان نیازی به جراحی نیست، اما گاهی ظاهر برای والدین دارای اهمیت می‌شود که در این هنگام از پروتز‌ چشم استفاده می‌شود.

در کودکانی که سایر عناصر چشم آن‌ها تشکیل نشده است، جراحی بسیار پیچیده است و والدین باید در دو سال اول ابتلا به پزشک مراجعه کنند.

 

چشم پنهان، بیماری نادر ژنتیکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون میزان شیوع این بیماری در کشور گفت:

بیماری چشم پنهان بسیار نادر است و از هر یک میلیون کودک متولد شده، تنها چهار الی هیجده نفر در درجات مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

وی در خصوص نقش والدین در حفظ روحیه کودک مبتلا، اظهارداشت:

بازگرداندن بینایی کودک مبتلا، هدف اصلی از انجام جراحی است و با توجه به ماهیت بیماری، ممکن است عمل جراحی بار‌ها تکرار شود که والدین، محرک اصلی در رسیدن به این هدف هستند.

 

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم خظاب به والدین کودکان مبتلا خاطرنشان کرد:

والدین این کودکان از لحاظ آرامش روحی و روانی نیاز به کمک اطرافیان دارند و توصیه می‌شود که والدین در صورت مشاهده کوچک‌ترین ناهنجاری بینایی در فرزندشان، به پزشک متخصص مراجعه نمایند.


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:بیماری چشم پنهان با پلک‌های بسته,بی ماری چشم,, | 15:17 | نویسنده : حامد |

علل خونریزی چشم چیست؟

 


خونریزی چشم نوعی پارگی عروق ملتحمه و صلبیه چشم بوده که عوامل متعددی همچون دیابت، افزایش فشار خون و ضربه چشم در ایجاد آن نقش دارند.


خونریزی چشم

دکتر علیرضا رجعتی حقی فوق تخصص شبکیه و لیزر چشم در مورد خونریزی چشم اظهار داشت:

«خونریزی چشم نوعی پارگی عروق (رگ خونی) ملتحمه و صلبیه چشم است که در این حالت سفیدی یا همان صلبیه چشم پر از خون می شود و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند.

 

پارگی عروق چشم ممکن است در اثر ضربه به چشم، افزایش فشار چشم، بیماری دیابت، اختلالات انعقادی خون (کمبود فاکتورهای انعقادی خون) و همچنین افزایش فشار خون ایجاد شود.

 

خونریزی چشم معمولا در بزرگسالان مشاهده می شود. این عارضه در کودکان نیز بر اثر ضربه به چشم می تواند ایجاد شود.

 

به طور معمول، خونریزی چشم خطرناک نیست و با مراجعه به متخصص و به مرور زمان برطرف می شود.

به افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا فشار خون بالایی دارند، توصیه می کنیم که چشم های خود را از ضربه خوردن حفظ کنند و به صورت مرتب فشار و قند خون خود را کنترل نمایند

افرادی هم که اختلالات انعقادی دارند، با انجام آزمایش های متعدد سعی در برطرف کردن این اختلال خود کنند تا دچار خونریزی چشم نشوند.»

 

دکتر محمدرضا منصوری، چشم‌پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید:

«شایع ترین عارضه بیماری دیابت، خونریزی شبکیه چشم بر اثر این بیماری است.

 

بیماری دیابت به دلیل روش های نادرست سبک زندگی، تغذیه ناسالم و بی تحرکی به سرعت در حال گسترش است، اما نکته حائز اهمیت در این بیماری این است که دیابت بر اعضای مختلف بدن، تاثیرات منفی دارد.

 

بیماران دیابتی می توانند از عوارض این بیماری مانند خونریزی های چشمی، با کنترل قند خون خود با استفاده از دارو و تغذیه سالم، پیشگیری کنند.

 

خونریزی های شبکیه چشم منجر به کاهش بینایی خواهد شد.

خونریزی های شبکیه چشم پس از گذشت پنج تا 10 سال از بیماری دیابت، بروز می کند.»

 

دکتر شاهرخ میلان، جراح و متخصص بیماری های چشم نیز بیان می کند:

«بیماری کبد چرب در بروز خونریزی شبکیه چشم موثر است.

 

پرخون شدن چشم، زردی سفیدی چشم، التهاب لبه پلک ها، ورم و قرمزی پلک از دیگر عوارض چشمی بیماری کبد چرب است.

 

این عوارض با مصرف قطره های چشمی ضد التهاب و ضد احتقان و نیز شستشوی مرتب چشم ها بهبود می یابد.

 

جلوگیری از عود مشکلات چشمی، با درمان بیماری کبد چرب ارتباط مستقیم دارد.

 

تغییر وضعیت الگوی زندگی به سمت شهرنشینی و زندگی ماشینی و در نتیجه کم تحرکی، نحوه تغذیه و افزایش مصرف غذاهای پرکالری با بالا بردن انواع چربی های خون و قند به تدریج سبب رسوب چربی در سلول های کبدی و بهم ریختن کارکرد آن می شود.

 

مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک، مشروبات الکلی، آلودگی های زیست محیطی، فرآورده های نفتی و آرسنیک (یک نوع سم در طبیعت) نیز، در بروز بیماری کبد چرب نقش موثری دارند.

سرطان عروق خونی چشم در لایه شبکیه و عصب چشم دیده می‌شود و خونریزی از چشم و کاهش دید از علائم این نوع از سرطان چشمی به شمار می‌رود

 

ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی کم کالری و کم چرب، کاهش مصرف چای پررنگ و قهوه، افزایش مصرف انار و ویتامین E در جلوگیری از بروز عوارض چشمی بیماری کبد چرب موثر است.

 

استفاده از داروهای ضد کبد چرب همچون ماده چربی سوز "ال کارنتین"، داروی گیاهی "سیلیمارین" و داروهای کاهش دهنده چربی خون نیز، به دلیل تاثیر در درمان بیماری کبد چرب در پیشگیری از عوارض چشمی این بیماری نقش موثری دارند.»

 

دکتر هرمز شمس، چشم پزشک درباره نقش سرطان عروق خونی چشم در بروز خونریزی چشم می گوید:

«سرطان عروق خونی چشم در لایه شبکیه و عصب چشم دیده می‌شود و خونریزی از چشم و کاهش دید از علائم این نوع از سرطان چشمی به شمار می‌رود.

 

تومور عروق خونی چشم در هر سنی دیده می‌شود. این تومور بدخیم نیست، اما با خونریزی گسترش می‌یابد.

 

البته این نوع از سرطان چشم در کودکان کمتر دیده می‌شود.

 

درمان سرطان عروق خونی چشم از طریق لیزر، خطرناک است.

 

زمانی که تومور خصوصاً در نوع بدخیم پیشرفت کرده باشد، شیمی درمانی یا استفاده از پلاک‌های رادیو اکتیو از جمله اقدامات درمانی است.

 

بعضی از تومورهای چشمی، عمومی است و قسمت‌های مختلف چشم را گرفتار می کند.

 

تومور عروق خونی چشم می‌تواند درون خون گسترش پیدا کند و سلول‌های مختلف خونی را گرفتار کند که در نهایت نابینایی را به وجود می‌آورد.»

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:علل خونریزی چشم چیست؟,بی ماری چشم,خون در چشم, | 15:6 | نویسنده : حامد |

لکه خونی در چشم

خونریزی زیر ملتحمه

 


وجود قرمزی یا خون در چشم می‌تواند ناشی از التهاب یا گسیختگی رگ‌های خونی باشد. عارضه‌ای که به آن خونریزی زیرملتحمه‌ای (Subconjunctival Hemorrhage) می گویند. ملتحمه یک لایه شفاف محافظ است که سطح داخلی پلک ها و روی سفیدی کره چشم را می پوشاند.


لکه خون در چشم

ملتحمه لایه نازکی است که سطح بیرونی چشم به جز محل قرنیه در وسط را می‌پوشاند. در ملتحمه چشم، رگ های خونی کوچک،  گلبول های سفید و رشته های عصبی به مقدار زیادی وجود دارد. این عروق شکننده بوده و به راحتی پاره شده و ایجاد خونریزی زیر ملتحمه می کنند.

 

حتی مقدار اندکی نشت خون و گیر افتادن آن زیر ملتحمه باعث می‌شود ظاهر چشم به شدت قرمز شود.

 

خونریزی زیر ملتحمه معمولا به صورت یکطرفه و با شروع ناگهانی اتفاق می افتد. طوری که بیمار بسیار نگران شده و سریعا به پزشک مراجعه می کند.

 

اگرچه ظاهر این خونریزی بسیار نگران کننده است، اما در اغلب موارد مشکل جدی وجود ندارد و خونریزی بعد از 1 تا 2 هفته خود به خود جذب می شود.

 

هر کسی ممکن است دچار خونریزی زیر ملتحمه چشم شود، اما افراد دارای فشار خون بالا و بیماران دیابتی بیشتر در معرض آن هستند.

 

برخی فعالیت‌ها که باعث فشار آوردن بر روی چشم می‌شوند مثلا مالیدن چشم، عطسه، سرفه و یا بلند کردن اشیای سنگین نیز ممکن است باعث گسیختگی رگ‌های خونی در سطح چشم و قرمزی آن شود.

 

این حالت در تمام سنین اتفاق می افتد، اما امکان بروز آن با افزایش سن، بیشتر می شود. این حالت در نوزادان تازه متولد شده نیز مشاهده می شود که علت آن معمولا تغییرات فشار بدن نوزاد در هنگام تولد است.

 

خونریزی زیر ملتحمه یکی از عوارض شایع و خفیف بعد از عمل لیزیک چشم است.       

                            

قرمزی چشم باید بدون درمان در عرض یک تا سه هفته ناپدید شود.

خونریزی زیرملتحمه‌ای نباید باعث اختلال یا تغییر دید شما شود. لذا اگر متوجه تغییری در دیدتان شدید، به پزشک مراجعه کنید

علائم و نشانه های بیماری کدامند؟

- لکه قرمز یا خونی در سفیدی چشم، این لکه می تواند در روزهای آینده گسترش یافته و تمامی سفیدی چشم را بپوشاند.

- عدم وجود درد

- عدم وجود تغییرات بینایی

 

علل به وجود آورنده این بیماری کدامند؟

- اغلب اوقات، شکنندگی عروق زیر ملتحمه

- بالا رفتن فشار داخلی بدن مانند عطسه، سرفه، استفراغ های شدید، زور زدن

- مالیدن شدید چشم

- ضربه به چشم

- برداشتن وسایل سنگین

- بالا بودن فشار خون

- اختلالات انعقادی خون

- عفونت های شدید چشمی

- اختلالات بلعیدن غذا

- مشکلات قلبی عروقی

لکه خون در چشم

 

تشخیص خونریزی زیر ملتحمه چگونه صورت می گیرد؟

معمولا افراد در هنگام مشاهده خود در آینه، متوجه بروز این حالت شده و یا اطرافیان، وقوع این حالت را به او اطلاع می دهند.

 

برای ارزیابی این حالت، فشارخون شخص باید اندازه گیری شود و اگر علت به وجود آورنده آن ضربه به چشم باشد، باید بررسی های دقیق تری با Slit lamp( میکروسکوپ مخصوص معاینه چشم) صورت گیرد.

 

درمان این بیماری چیست؟

معمولا برای خونریزی زیر ملتحمه احتیاج به درمان خاصی نیست و این حالت بعد از 1 تا 3 هفته خودبه خود بهبود می یابد.

بهتر است مصرف آسپیرین و ایبوپروفن و داروهای مشابه آن قطع شود.

 

در موارد خونریزی زیر ملتحمه ای باید به مریض اطمینان داد که رنگ خونریزی بعد از مدتی کوتاه تغییر کرده و بعد از حداکثر دو هفته خون خود به خود کاملا جذب شده و این حالت از بین می رود.

در طی فرآیند بهبودی مانند خونریزی های زیر پوستی، ممکن است که رنگ این لکه خونی از قرمز تا زرد و سبز تغییر کند

کمپرس آب گرم، دو روز بعد از شروع خونریزی،  جذب خون را سریع تر می کند.

 

بهتر است به مریض گفته شود که دو ھفته بعد برای معاینه مجدد و بررسی جذب خونریزی، مراجعه کند.

 

البته ناگفته نماند که در صورتی که خونریزی زیر ملتحمه ای تکرار شود، باید بیمار از نظر برخی بیماری های سیستمیک مانند فشار خون و دیابت بررسی شود.

 

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 در صورت همراه بودن خونریزی زیر ملتحمه با شرایط زیر باید به چشم پزشک مراجعه کرد:

- درد شدید

- تغییرات بینایی مانند تاری دید، دوبینی

- سابقه فشارخون

- سابقه اختلالات انعقادی خون

- صدمه به چشم و سر

- وقوع خونریزی همزمان در هر دو چشم

 

 

مبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:لکه خونی در چشم خونریزی زیر ملتحمه,بیماری چشم,لکه خون درچشم, | 15:0 | نویسنده : حامد |

تیروئید چشمی؛ علل، علائم و درمان

 


تیروئید چشمی یک بیماری خودایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.


تیروئید و چشم

تقریبا همه افراد درباره اختلالات غده تیروئید اطلاعاتی دارند؛ اطلاعاتی که شاید از نظر پزشکی خیلی دقیق نباشد، ولی به آنها کمک می‌کند بموقع به دنبال تشخیص و درمان مشکل‌ بروند. از طرف دیگر، خیلی‌ها بیماری‌های رایج چشم را هم می‌شناسند و با آنها آشنا هستند و در این مورد هم زمانی که لازم باشد از پزشکان و متخصصان کمک می‌گیرند.

 

اما در این میان، خیلی ها بیماری تیروئید چشمی را نمی شناسند. خیلی ها نمی دانند تیروئید چشمی چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ چه نشانه هایی دارد و برای درمان آن چه کار باید کرد؟

 

البته بعضی از افراد باور دارند تیروئید چشمی فقط در کسانی ایجاد می شود که دچار کم کاری تیروئید هستند. در صورتی که دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم نظر دیگری دارد و توضیح می دهد:

 

تیروئید چشمی، بیماری ای است که به طور معمول همراه با پرکاری تیروئید مشاهده می شود، ولی این مساله الزاما به این معنا نیست که حتما باید همراه با تیروئید چشمی، پرکاری تیروئید هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است این بیماری همراه با کم کاری تیروئید نیز بروز کند، یا اصلا هیچ گونه مشکلی در غده تیروئید وجود نداشته باشد. به طوری که ابتدا علائم تیروئید چشمی نمایان می شود و پس از آن، نشانه های اختلالات غده تیروئید بروز می کند.

 

به گفته این چشم پزشک، بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است حدود 7 درصد بیماران ایرانی با کم کاری تیروئید دچار علائم تیروئید چشمی خواهند شد و چیزی کمتر از 10 درصد بیماران، ابتدا هیچ علامتی از اختلال غده تیروئید ندارند، ولی علائم تیروئید چشمی در آنها نمایان می شود که ممکن است پس از گذشت چند سال، اختلالات تیروئید هم در آنها بروز کند.

 

وی تاکید می کند: لازم است تمام کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی می شوند به طور متناوب غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن را کنترل کنند تا مشکل شان در اولین فرصت توسط متخصصان غدد درمان شود.

اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند

 

علائم تیروئید چشمی؛ از بیرون زدگی تا نابینایی

دکتر بهمنی کشکولی این بیماری را چنین تعریف می کند: تیروئید چشمی یک بیماری خودایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.

 

به گفته وی این تاثیرگذاری موجب می شود عضلات پشت کره چشم بزرگ شود، چربی ها افزایش یابد و در بعضی مواقع، چربی ها و عضلات در مراحل پیشرفته بیماری به بافت های فیبروز تبدیل می شود که این تغییرات نیز باعث ایجاد علائم بالینی بیماری خواهد شد. این علائم ابتدا شامل بیرون زدگی و زل زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب شده و پس از آن می تواند دوبینی ایجاد کند و در مراحل شدیدتر موجب از بین رفتن بینایی می شود.

 

این چشم پزشک می افزاید: گاهی در مراحل اولیه و بدون اینکه بیرون زدگی یا زل زدگی چشم ایجاد شده باشد، بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن دارد که این موارد هم جزو علائم اولیه تیروئید چشمی به حساب می آید. بنابراین کسانی که دچار اختلالات تیروئید هستند و دچار چنین علائمی می شوند حتما باید به متخصصان مراجعه کنند تا در همین مراحل، بیماری تشخیص داده شده و از پیشرفت آن پیشگیری شود.

 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟

اگر شما هم دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید و می ترسید به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوید، باید بدانید به گفته دکتر بهمنی تمام بیماران تیروئیدی دچار این مشکل نمی شوند.

وی در این باره توضیح می دهد: اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند، اما اگر جزئیات بیشتری مانند شرایط پشت کره چشم را در تصاویری مانند ام آر آی بررسی کنیم، تقریبا بیش از 90 درصد افراد، درجاتی از تیروئید چشمی را دارند.

 

بنابراین بر خلاف نظری که قبلا وجود داشته و می گفتند فقط برخی بیماران تیروئیدی و آن هم کسانی که دچار پرکاری تیروئید هستند، به این بیماری مبتلا می شوند، امروزه مشخص شده است که اگر با دقت بیشتری دنبال این بیماری باشیم، در تمام این افراد می توانیم درجاتی از بیماری را پیدا کنیم.

 

این چشم پزشک با تاکید بر این که پیشرفت بیماری در افراد و گروه های مختلف، متفاوت است، می گوید: با این حال این طور نیست که تمام افرادی که در ام آرآی علائم این بیماری را دارند، دچار مشکلاتی مانند زل زدگی چشم نیز بشوند.

 

آن طور که مشخص شده، 10 درصد بیماران تیروئید چشمی علائم یک طرفه ای دارند. به این معنی که نشانه ها در یک چشم نمایان می شود و چشم دیگر تغییرات ظاهری را نشان نمی دهد.

 

برای درمان، اول سیگار را ترک کنید

دکتر بهمنی کشکولی درباره عوامل خطر این بیماری توضیح می دهد: یکی از عوامل بسیار خطرزا در این مورد استعمال دخانیات است. به بیماران توصیه می شود به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی سیگار استفاده نکنند؛ حتی یک عدد سیگار و اگر از سیگار استفاده می کنند، وارد مراحل درمان تیروئید چشمی نشوند.

 

به گفته این چشم پزشک، اکثر افرادی که دچار نابینایی و دوبینی می شوند افراد سیگاری هستند و به همین دلیل حتما باید سیگار را ترک کنند و در معرض دود آن نیز قرار نگیرند.

بیماران برای درمان تیروئید چشمی، هم باید از متخصصان غدد کمک بگیرند و هم از چشم پزشکان

 

وی می افزاید: این بیماری در خانم ها شایع تر است، ولی در آقایان شدیدتر ظاهر می شود. کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی هستند، حتما باید به متخصصان غدد مراجعه کنند تا اختلالات تیروئیدی آنها به موقع درمان شود. در واقع، اختلالات هورمونی این بیماران هم عامل دیگری است که می تواند تیروئید چشمی را تشدید کند.

 

برای جراحی عجله نکنید

بیماران برای درمان تیروئید چشمی، هم باید از متخصصان غدد کمک بگیرند و هم از چشم پزشکان. بهتر است آنها به روانپزشکان نیز مراجعه کنند تا مشکلاتی که در اثر تغییرات ظاهری برایشان ایجاد می شود، به کمک آنها برطرف شود.

 

دکتر بهمنی کشکولی درباره درمان بیماری، توضیح می دهد: بیماران باید در مراحل اولیه به فکر کنترل و درمان مشکل باشند تا هیچ وقت بیماری به مراحل پیشرفته نرسد و عوارض ناگواری مانند از دست دادن بینایی برای آنها ایجاد نشود.

 

به گفته وی، برای درمان تیروئید چشمی نباید انتظار داشته باشید خیلی سریع به نتیجه دلخواه برسید و مشکل به کلی برطرف شود. همچنین نباید در مراحل اولیه، توقع انجام عمل جراحی زیبایی را داشته باشید تا مشکلات ظاهری شما برطرف شود.

 

گاهی بعضی از همکاران به اصرار بیمار، عمل جراحی را برای او انجام می دهند تا فرد راضی شود، در حالی که اگر قبل از کنترل بیماری، هم از نظر غده تیروئید و هم از نظر تیروئید چشمی به مدت شش ماه تا یک سال، جراحی انجام شود، نه تنها سودی برای بیمار نخواهد داشت که حتی می تواند عملکرد بافت ها را هم مختل کند.

 

بنابراین تاکید می شود جراحی زیبایی روی بیماران تیروئید چشمی با در نظر گرفتن شرایط خاصی انجام شود که مهم ترین شرط نیز برای انجام عمل این است که اختلالات تیروئید و تیروئید چشمی تحت کنترل باشد.

 

دکتر بهمنی یادآور می شود: درمان این بیماران معمولا با داروهای مخصوص انجام می شود و معمولا داروهای ضدایمنی و ضد التهابی مانند کورتون ها استفاده می شود. این داروها قطعا عوارضی دربردارند و به همین دلیل داروهای دیگری هم به این افراد می دهیم تا عوارض را بهبود بخشد.

 

بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان، بیماران داروها را خودسرانه کم و زیاد یا قطع نکنند و از ادامه مصرف داروها خسته نشوند.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:تیروئید چشمی؛ علل، علائم و درمان,,بیماری چشم,تیروعید چشم, | 14:59 | نویسنده : حامد |

وقتی عنبیه چشم آسیب می‌بیند

 


شاید در ارتباط با آسیب‌دیدگی عنبیه یا بخش رنگی و شفاف چشم که تنظیم نور دریافتی سیستم بینایی به آن وابسته است، کمتر شنیده باشید. عنبیه ممکن است در برخی افراد به صورت مادرزادی تشکیل نشده باشد و مهم‌تر از آن، بر اثر ضربات ناشی از حوادث یا برخی بیماری‌های چشمی آسیب ببیند.


عنبیه چشم

از آنجا که آسیب دیدگی عنبیه باعث افزایش حساسیت و کاهش بینایی در نور می شود و در زیبایی فرد نیز تاثیر منفی دارد، ترمیم یا جایگزینی این عضو ضرورت پیدا می کند.

 

دکتر سید حسن هاشمی، دبیر انجمن چشم پزشکی ایران در ارتباط با عمل پیوند عنبیه چشم می گوید:

این عمل بر خلاف پیوند قرنیه، از طریق پیوند بافت طبیعی ممکن نیست، چراکه عنبیه بافتی پرخون است و امکان پیوند آن وجود ندارد، اما می توان آن را با روش های جراحی ترمیم کرد، یا اگر ترمیم امکان پذیر نباشد، با استفاده از عنبیه مصنوعی، امکان جایگزین کردن قسمت های از دست رفته وجود دارد.

اگر آسیب عنبیه محدود باشد، می توان آن را ترمیم کرد.

 

از آنجا که پیوند بافت طبیعی عنبیه به احتمال زیاد، با واکنش های التهابی و رد پیوند همراه است، انجام آن ممکن نیست، اما عنبیه مصنوعی اکنون قادر است با درصد بالایی از موفقیت، ظاهر و عملکرد عنبیه آسیب دیده را اصلاح کند.

 

به بیان دیگر اگر در جریان آسیب به چشم، مقدار زیادی از بافت عنبیه از بین رفته باشد، جایگزینی آن با توجه به کاهش بینایی شخص و واکنش های شدید حساسیتی نسبت به نور، با کمک عنبیه مصنوعی ضرورت می یابد.

 

امکان رد پیوند وجود ندارد

در مورد انجام پیوند عنبیه مصنوعی با توجه به آن که این عنبیه ها از مواد سازگار بافتی تهیه می شود، رد پیوند رخ نمی دهد، اما اگر قرار بود عنبیه طبیعی به چشم افراد پیوند زده شود، موضوع رد پیوند همانند سایر بافت ها وجود داشت.

 

البته عنبیه مصنوعی قادر نیست با باز و بسته شدن، اندازه مردمک را تغییر دهد، اما می تواند نور ورودی به چشم را تا اندازه ای تنظیم کند.

 

با توجه به این که معمولا آسیب به عنبیه در یک چشم رخ می دهد، چشم پزشک باید بتواند دو چشم بیمار را پس از جراحی تا حد ممکن همرنگ کند و خوشبختانه عنبیه مصنوعی این امکان را فراهم می کند.

مهم ترین عوارض این عمل، افزایش فشار چشم است که این موضوع با معاینه چشم و کنترل مرتب آن قابل پیشگیری است

 

وقتی عنبیه و قرنیه آسیب می بیند

در برخی موارد، ممکن است آسیب به چشم شدید باشد و آسیب همزمان قرنیه و عنبیه اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی همزمان با ترمیم پارگی قرنیه یا با گذشت زمانی مشخص پس از ترمیم اولیه چشم، لازم است عنبیه نیز ترمیم شود.

 

در بیشتر موارد، این دو عمل همزمان انجام نمی شود و ترمیم عنبیه با فاصله ای از عمل اول انجام می گیرد تا چشم التهاب زیادی را تحمل نکند.

 

همچنین اگر آسیب عنبیه آنقدر وسیع باشد که لازم باشد از عنبیه مصنوعی با رنگ خاص استفاده شود، بیمار باید مدت بیشتری برای پیوند منتظر بماند.

 

خطر افزایش فشار داخلی چشم

با آن که عنبیه مصنوعی بخوبی توانسته است پاسخگوی نیاز بیمارانی که به هر دلیل دچار آسیب عنبیه شده اند، باشد و با کمترین عارضه مشکل بینایی و زیبایی آنها را برطرف کند، اما مانند هر عمل جراحی دیگری عوارضی د ارد که با دقت و نظارت جراح، پیشگیری از آن امکان پذیر است.

 

مهم ترین عوارض این عمل، افزایش فشار چشم است که این موضوع با معاینه چشم و کنترل مرتب آن قابل پیشگیری است.

 

پس در این مورد مراجعه به چشم پزشک در زمان های تعیین شده بسیار مهم است، چراکه با افزایش فشار داخلی چشم، خطر ابتلا به آب سیاه یا گلوکوم نیز شدت می گیرد.

 

پیوند عنبیه عمل زیبایی نیست

این متخصص چشم با اشاره به کاربرد دیگر عنبیه های مصنوعی که امروزه از روی ناآگاهی نسبت به عوارض این نوع عمل، رواج یافته است، توضیح می دهد: برخی افراد به هر دلیلی مایلند که رنگ طبیعی چشم خود را تغییر دهند.

 

در این موارد، جراح یک عنبیه مصنوعی را که فرد متقاضی، رنگ آن را انتخاب کرده است، طی یک عمل جراحی بر عنبیه طبیعی قرار می دهد.

 

این عمل جراحی از سوی چشم پزشکان به هیچ وجه توصیه نمی شود و با توجه به عوارضی که می تواند برای بیمار داشته باشد، باید از انجام آن خودداری شود.

 

جالب است بدانید که خطر افزایش فشار چشم و بروز عفونت از مهم ترین عوارض این عمل محسوب می شود، بویژه آن که نتایج عمل پیوند عنبیه با هدف زیبایی، نتایجی چون التهاب شدید داخل چشم ، آب سیاه و آسیب قرنیه را به دنبال داشته است.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:وقتی عنبیه چشم آسیب می‌بیند,بیماری چشم, | 14:58 | نویسنده : حامد |

از چشم‌تان دائماً آب می آید؟

 


چشم های دائما خیس، یا آب ریزش چشم ها به حالتی گفته می شود که به طور مداوم و یا شدید از چشم ها آب بیاید. آبریزش چشم ها می تواند در اثر تولید بیش از حد اشک، التهاب چشم ها و یا کاهش دفع اشک از طریق بینی باشد.


اشک ریزش چشم

علل متعددی باعث آبریزش چشم ها می شوند. هر نوع التهابی در چشم می تواند باعث بروز این مشکل گردد مثل: عفونت چشم، آلرژی (حساسیت) چشم و وجود یک جسم خارجی در چشم (مثل مژه).

 

اشک تولید شده در چشم ها به طور طبیعی از طریق سوراخ های ریزی در لبه داخلی پلک ها و نزدیک بینی، وارد مجرای اشکی و بینی و سپس از آنجا دفع می شود.

 

اگر مجرای اشکی به هر دلیلی بسته شود، دچار اشک ریزش دائمی چشم ها خواهید شد.

 

نوزادان

در نوزادان، علت شایع اشک ریزش دائمی چشم ها، انسداد (بسته بودن) و یا باز نبودن کامل مجرای اشکی است.

 

اشک های خارج شده از چشم نوزاد ممکن است خشک و سفت شود، ولی لزوما به علت عفونت چشم نیست.

 

طی چند ماه، بیشتر انسداد مجرای اشکی در نوزادان به طور خود به خود برطرف می شود.

 

کودکان

علل شایع آبریزش دائمی چشم ها در کودکان عبارتند از:

- آلرژی (حساسیت)

- عفونت ویروسی چشم ها (ورم ملتحمه ویروسی)

اگر خشکی چشم ها باعث آبریزش آنها شود، استفاده از قطره اشک مصنوعی به میزان 4 تا 5 بار در روز و یا گذاشتن کمپرس گرم (مثل حوله گرم) روی چشم ها برای مدت چند دقیقه می تواند برای رفع اشک ریزش مفید باشد

 

افراد بزرگسال

علل شایع اشک ریزش دائمی در افراد بزرگسال عبارتنداز:

- التهاب و ورم پلک چشم (بلفاریت)

- انسداد یا گرفتگی مجرای اشکی

- سرماخوردگی

- خشکی چشم ها (کاهش تولید اشک)

- اکتروپیون (برگشت لبه پلک به سمت بیرون)

- انتروپیون (برگشت لبه پلک به سمت داخل)

- وجود یک جسم خارجی در چشم مثل مژه یا گرد و خاک

- تب یونجه (یک نوع آلرژی فصلی)

- عفونت مجرای اشکی

- رشد مژه ها به سمت داخل چشم

- تحریک و سوزش قرنیه چشم (جلوی چشم)

- چشم صورتی (ورم ملتحمه چشم)

- بیماری تراخم چشم

 

عللی که به میزان کمتر باعث آبریزش دائمی چشم ها می شوند، عبارتند از:

- ضربه به چشم و یا سایر صدمات چشمی

- سینوزیت مزمن

- گلوکوم (آب سیاه چشم) مادرزادی یا گلوکوم زودرس در نوزادان

- سندرم نرمی و سستی پلک چشم

- سایر بیماری های التهابی

- اشعه درمانی (رادیوتراپی یا پرتودرمانی)

- آرتریت روماتوئید

- سارکوئیدوز

- فلج عصب هفتم (آسیب عصب صورت)

- سندرم شوگرن (این سندرم اغلب باعث خشکی چشم ها و دهان می شود)

- سندرم استون جانسون

- جراحی بینی و یا چشم

- بیماری های غده تیروئید

- تومورهایی که سیستم دفع اشک را مختل می کنند

- بیماری گرانولوماتوز وگنر(واسکولیت سیستمیک مزمنی است که رگ های خونی کوچک تا متوسط را غالباً در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی و کلیه ها درگیر می نماید)

 

داروهایی که باعث آبریزش چشم ها می شوند عبارتنداز:

- اپی نفرین

- داروهای شیمی درمانی

- آگونیست های کولینرژیک

- قطره های چشمی

 

چه موقع نزد پزشک برویم؟

آبریزش چشم ها ممکن است خودبخود برطرف شود.

اگر خشکی چشم ها باعث آبریزش آنها شود، استفاده از قطره اشک مصنوعی به میزان 4 تا 5 بار در روز و یا گذاشتن کمپرس گرم (مثل حوله گرم) روی چشم ها برای مدت چند دقیقه می تواند برای رفع اشک ریزش مفید باشد.

اگر آبریزش چشم های شما همچنان ادامه داشت، نزد چشم پزشک بروید.

 

اگر همراه با آبریزش چشم ها، علائم زیر را داشتید، فورا نزد پزشک بروید:

- کاهش بینایی چشم

- درد اطراف چشم

- احساس وجود یک جسم خارجی در چشم

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:از چشم‌تان دائماً آب می آید؟,بیماری چشم, | 14:57 | نویسنده : حامد |

17 نکته بعد از عمل جراحی آب مروارید چشم

 


کاتاراکت یا آب مروارید از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که باعث کدر شدن عدسی چشم می شود. معمولا علل زیادی در بروز آب مروارید موثرند، ولی افزایش سن مهم‌ترین عامل در بروز این بیماری است.


عمل جراحی آب‌مروارید چشم

دکتر محمد زارع جوشقانی، فوق تخصص پیوند قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بیماری آب مروارید چشم می گوید:

 

«در سنین بالا ممکن است عدسی چشم دچار تیرگی ‌شود؛ مانند پنجره‌ای که کدر شده و باید تمیز شود. در کاتاراکت هم باید با کار گذاشتن لنز مناسب، دید دقیق و بهتری را برای فرد فراهم کرد.

 

چشم مانند دوربین عکاسی دارای لنزهای متعددی است.

 

مهم‌ترین لنز چشم همان قرنیه است. سطح قرنیه مانند یک لنز با قدرتی مشخص عمل می‌کند.

 

هر عاملی که تیره شدن قرنیه را سبب شده و نور نتواند از آن عبور کند، باعث از بین رفتن دید می‌شود.

 

در این زمان یکی از روش‌ها برای بهبود دید بیمار آن است که با روش‌های مختلف لایه‌ای، کامل، گذاشتن ابزاری خاص و ... قرنیه را تعویض و اصلاح کنیم.

 

عواملی نظیر ضربه، عفونت، قارچ، عوامل ارثی و مادرزادی و ... می‌توانند به عنوان عامل بیماری‌های قرنیه مطرح شوند.»

تنها راه درمان آب مروارید چشم، عمل جراحی می باشد.

بعد از جراحی آب مروارید چشم،مطالعه، تماشای تلویزیون و فعالیت های عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد بلامانع است

 

مراقبت های بعد از عمل جراحی کاتاراکت

1- چند روز اول بعد از عمل جراحی با کوچک ترین فشار، زخم ممکن است باز شود. بنابراین محافظ پلاستیکی را به خصوص هنگام خواب به چشم داشته باشید.

 

2- محافظ پلاستیکی قابل شستشو است، لذا روزانه با آب و صابون شسته شود.

 

3- داروها را طبق دستور پزشک استفاده کنید و از استفاده خودسرانه آنها خودداری نمایید.

 

4- در هر مراجعه به پزشک، داروها را با خودتان ببرید و یا نام آن ها را به خاطر بسپارید.

 

5- بهتر است قطره چشمی توسط فرد دیگری در چشم شما چکانده شود.

 

قطره چشمی

 

6- در هنگام چکاندن قطره چشمی نباید نوک قطره چکان با سطح قرنیه، مژه ها یا پلک تماس پیدا کند.

 

7- در صورتی که بیش از یک نوع قطره استفاده می کنید، قطره دوم حداقل 5 دقیقه بعد از قطره اول ریخته شود.

 

8- بعد از چکاندن قطره، حداقل یک دقیقه چشم ها را ببندید و از پلک زدن های شدید خودداری کنید.

 

9- تا یک هفته از سجده کردن در هنگام نماز خودداری کنید و مهر را با دست به پیشانی نزدیک کنید.

 

10- پنج روز بعد از جراحی آب مروارید بدون عارضه، استحمام بلامانع است.

 

11- مطالعه، تماشای تلویزیون و فعالیت های عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد بلامانع است. انجام فعالیت شدید جسمانی پس از جراحی کاتاراکت عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

 

12- سرما یا گرمای هوا آسیبی به چشم عمل شده وارد نمی کند.

 

13- به محض ایجاد درد چشم، قرمزی، حساسیت به نور، کاهش دید و ترشح چرکی از چشم فورا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که به جراح خود دسترسی نداشتید، به درمانگاه اورژانس چشم مراجعه کنید.

 

14- دید شما در چند روز اول بعد از عمل جراحی ممکن است کامل نباشد که احتمالا به علت ورم موقتی قرنیه و یا وجود بخیه ها است.

 

15- بعد از جراحی آب مروارید، در صورتی که شماره لنز شما بر اساس بهترین دید دور تعیین شده باشد، برای دید نزدیک نیاز به عینک مطالعه خواهید داشت.

 

16- کپسول عدسی ممکن است ماه ها یا سال ها بعد از عمل کدر شده و باعث کاهش بینایی شود. این پدیده به سهولت و با لیزر به طور سرپایی درمان می شود.

 

17- بسیاری از افراد در معرض مشکلات و بیماری های چشمی نظیر آب سیاه چشم و جدا شدن شبکیه هستند. این بیماری ها در افرادی که تحت جراحی های چشم قرار گرفته اند، حتی اگر نتیجه عمل موفقیت آمیز باشد شایع تر است و چون در مراحل اولیه، این بیماری ها بدون علامت واضح هستند، همه افراد به خصوص کسانی که جراحی های چشم داشته اند، باید در فواصل منظم (حداقل یک بار در سال) توسط چشم پزشک معاینه شوند تا در صورت وجود این مشکلات، درمان به موقع انجام پذیرد.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:17 نکته بعد از عمل جراحی آب مروارید چشم,بیماری چشم, | 14:55 | نویسنده : حامد |

چرا چشم‌هایم می‌سوزند؟

 


 

در این مطلب علل سوزش چشم ها، راه های درمان و همچنین نحوه جلوگیری از بروز مجدد این مشکل را برایتان می گوییم.

 


عینک

سوزش چشم ها معمولا نشان دهنده وجود یک مشکل دیگر در چشم ها هستند.

 

سوزش چشم ها، شایع ترین علامت سندرم خشکی چشم ها، بلفاریت (التهاب ورم پلک)، چشمان صورتی و آلرژی های چشمی است.

 

اما سوزش چشم ها دلایل دیگری نیز دارد که یکی از رایج ترین آن ها وجود یک جسم خارجی (مثل سنگریزه) در چشم هاست.

 

در بیشتر موارد، با برطرف شدن علت سوزش چشم ها، این مشکل بهبود می یابد و علائم آن از بین می روند.

 

سوزش چشم ها نیز علائم مخصوص به خود را دارد که عبارتند از:

- آبریزش چشم ها

- قرمزی چشم

- درد چشم

- ترشحات چشم

- تولید بیش از حد اشک

- احساس سوزش

- خارش چشم

 

اما سوزش چشم ها خودش می تواند علامت یک مشکل دیگر چشمی باشد. بیماری های چشمی مختلفی وجود دارند که سوزش چشم یکی از علائم آن ها ست. این بیماری های چشمی عبارتند از:

- ورم ملتحمه

- بلفاریت

- سندرم شوگرن

- خشکی چشم ها

- فوتوفوبی (حساسیت چشم ها به نور)

- روزاسه

- گرانولوماتوز وگنر (یک واسکولیت سیستمیک مزمنی است که عروق کوچک تا متوسط را درگیر می نماید)

دور شدن از محیطی که باعث سوزش چشم ها شده است، مهم ترین راه درمان این مشکل است، مثلا دور شدن از محیط پر از گردوخاک و یا محیط پر از دود سیگار

 

دلایل سوزش چشم ها کدامند؟

متأسفانه علل زیادی باعث سوزش چشم ها می شوند. در بیشتر موارد، یک عامل محیطی باعث ایجاد این مشکل می شود و با دور شدن فرد از آن محیط، چشم ها بهبود پیدا می کنند.

 

علل محیطی سوزش چشم ها عبارتند از:

- گرد و غبار هوا

- ورزش باد

- آفتاب سوختگی

- مواجهه با نور خورشید

- دود سیگار

- مواد شیمیایی محرک موجود در هوا

- سایر مواد شیمیایی محرک مثل کلر موجود در آب استخر شنا

- اسپری مو (مثل تافت) یا رنگ مو و دکلره کردن

- دود و آلودگی هوا

 

علل آلرژی چشمی که باعث سوزش چشم ها می شوند عبارتند از:

- گرده گل و گیاه

- گرد و خاک

- قارچ های هوا

- پر، پشم و موی حیوانات خانگی

- مواد معطر و خوشبو کننده مثل عطر، ادوکلن، خوشبوکننده هوا (اسپری ها و عود)

 

بیماری هایی که باعث سوزش چشم ها می شوند عبارتند از:

- سندرم خشکی چشم ها

- ورم ملتحمه چشم

- بلفاریت

- چشمان صورتی

- سندرم شوگرن

- فوتوفوبیا (حساسیت چشم به نور)

 

سایر علل عبارتند از:

- افزایش سن: همزمان با افزایش سن، بدن و از جمله چشم ها چربی کمتری تولید می کنند. کاهش چربی در پرده اشکی چشم باعث تبخیر سریع تر اشک از سطح چشم ها و ایجاد نقاط خشک روی آن ها می شود. این نقاط خشک باعث سوزش چشم ها همراه با بروز علائم دیگر می گردد.

 

- داروها: اگر اخیرا مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید و به طور ناگهانی دچار سوزش چشم ها شده اید، به پزشک خود بگویید. شاید این دارو باعث سوزش چشم شما شده است که پزشک می تواند به راحتی با تغییر نوع دارو، مشکل شما را بر طرف کند.

 

- نور زننده و درخشان

استفاده از قطره های چشمی بدون تجویز پزشک (به جز اشک مصنوعی) علائم سوزش چشم ها را بدتر می کند. لذا هیچ وقت بدون تجویز پزشک، از قطره های چشمی استفاده نکنید

 

درمان سوزش چشم ها

همان طور که قبلا هم گفته شد، دور شدن از محیطی که باعث سوزش چشم ها شده است، مهم ترین راه درمان این مشکل است، مثلا دور شدن از محیط پر از گردوخاک و یا محیط پر از دود سیگار.

 

در بیشتر موارد، عوامل محیطی ذکر شده در بالا باعث سوزش چشم ها می شوند و دوری از این نوع محیط ها باعث بهبودی شما می گردد.

 

استفاده از اشک مصنوعی به میزان 4 تا 6 بار در روز نیز می تواند سوزش چشم ها را تسکین دهد.

 

استفاده از قطره های چشمی بدون تجویز پزشک (به جز اشک مصنوعی) علائم سوزش چشم ها را بدتر می کند. لذا هیچ وقت بدون تجویز پزشک، از قطره های چشمی استفاده نکنید.

 

با مراجعه به پزشک و تجویز او می توانید از داروهای آنتی هسیتامین (به شکل قرص، قطره چشمی و پماد) استفاده کنید که برای درمان سوزش چشم ها مفید است. این داروها، آلرژی یا حساسیت را بهبود می دهند.

 

هشدار

اگر ترشحات چشمی غلیظ (قی چشم) و سبزرنگ مشاهده کردید، بایستی فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین اگر نسبت به نور حساسیت داشتید (فوتو فوبی) و یا چشمتان شدیدا درد می کرد و یا تغییری در بینایی خود مشاهده کردید، این ها می تواند علامت وجود یک مشکل بدتر باشد و بایستی فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:چرا چشم‌هایم می‌سوزند؟,بیماری چشم, | 14:54 | نویسنده : حامد |

اصولا سردرد علل مختلفی دارد که یکی از این عوامل مربوط به مشکلات بینایی است و در کنار بررسی چشم، موارد دیگر نیز نیاز به پیگیری دارد.


عینک

سردرد یکی از شایع ترین شکایات در سلامتی می باشد و تقریبا فردی یافت نمی شود که آن را بارها تجربه نکرده باشد. غالب این سردردها مسئله جدی را به دنبال ندارند و عمدتا به دنبال استرس و اضطراب، خستگی، گرسنگی و یا مصرف بعضی از غذاها و یا قرار گرفتن در شرایط نامساعد ایجاد می گردند.

 

اگرچه بسیاری اعتقاد دارند که سردرد غالبا خبر از وجود مشکلات چشمی می دهد، اما واقعیت این است که بیشتر این گونه سردردها منشا دیگری دارند و کارهای طولانی مدت چشمی مانند مطالعه ممکن است فقط میزان وقوع و یا شدت آن را بیشتر کند.

 

یکی از شایع ترین انواع سردردها، نوع Tension Headache یا همان سردرد عصبی می باشد که عمدتا در ناحیه پیشانی، شقیقه ها، اطراف و پشت چشم و حتی ناحیه گردن حس می شود.

 

این نوع سردرد ناشی از تغییرات نامناسب و موقتی در شرایط زیستی روزانه انسان است، به عنوان مثال کار کردن در شرایط پر استرس، کار کردن و یا رفت و آمد در محیط های با آلودگی بالای هوا، کارکردن در محیط با نور نامناسب، کار کردن و یا رفت و آمد در محیط های با آلودگی صوتی، گرسنگی، مصرف نکردن موقت بعضی از موادی که فرد به آن عادت دارد مثل چای و قهوه، خوابیدن در شرایط نامساعد مثلا خواب در محیط های پر سر و صدا، اضطراب و ایجاد انقباض و فشار بیش از حد در ناحیه فک و دندان ها، و حتی جوییدن آدامس به مدت طولانی می تواند از دلایل این نوع سردرد باشد.

 

طبعا در این گونه شرایط، کار چشمی می تواند از عوامل تشدید کننده سردرد باشد و نه علت ایجاد آن. این نوع سردردها غالبا گذرا هستند و به خوبی به داروهای مسکن معمولی پاسخ می دهند، اما حذف و یا بهبود شرایط زیستی مهم ترین نقش را در کاهش دفعات بروز سردردهای عصبی خواهد داشت.

 

در این گونه سردردها، خود فرد به مراتب بهتر از هر پزشکی قادر خواهد بود علت ایجادکننده سردرد خویش را پیدا کند که در این صورت با اجتناب از آن، مهم ترین قدم را در درمان و پیشگیری برداشته است.

کارهای چشمی نزدیک و دقیق برای بیمارانی که زمینه سردردهای میگرنی دارند، حمله سردرد را به همراه دارد و این بیماران باید توسط متخصص اعصاب تحت درمان قرار گیرند

 

میگرن نوع دیگری از سردرد می باشد که تقریبا از هر ده نفر یک نفر به آن گرفتار می شوند. این نوع سردرد در خانم ها شایع تر از آقایان می باشد و می تواند جنبه ارثی نیز داشته باشد.

 

از مشخصات آن می توان از سردردهای ضربان دار، یک طرفه، همراه با تهوع و استفراغ و داشتن حساسیت به نور و صدا و حتی بو را نام برد.

 

بعضی از عوامل می توانند سبب شروع حمله میگرن گردند که از آن جمله می توان از مصرف بعضی از خوراکی ها مثل پنیر کهنه یا غذاهای نیتریت دار مانند سوسیس نام برد.

 

همچنین تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه خانم ها و یا بارداری، اضطراب و استرس ها و هیجانات روحی، تغییرات محیطی مانند نور فلورسنت یا صفحه مانیتور کامپیوتر و یا تغییر دمای محیط از دیگر عوامل شروع کننده حملات میگرن محسوب می گردند.

 

افراد با سردردهای میگرنی باید با نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب و بر اساس شدت و تعداد حملات میگرن، تحت درمان های لازم برای کنترل سردرد و یا پیشگیری از وقوع سردرد قرار بگیرند.

 

معمولا بیماری های چشمی که ایجاد سردرد می نمایند، غالبا پر سر و صدا و علائم دیگری مانند تاری دید، دیدن هاله اطراف نورها، حساسیت شدید به نور، و درد و قرمزی و التهاب در ناحیه چشم را نیز ایجاد می کنند.

 

وجود عیوب انکساری تصحیح نشده در چشم مانند دوربینی و آستیگمات معمولا علت ایجاد سردرد نیستند، اما در افرادی که زمینه سردردهای عصبی و یا میگرنی را دارند، می تواند سبب تشدید و افزایش حملات سردرد گردد.

 

باید دانست که این گونه اختلالات چشمی عمدتا ایجاد خستگی زودرس در چشم می نمایند و طبعا تصحیح آن به افزایش کارآیی چشم کمک خواهد کرد.

 

دکتر علیرضا کشتکار جعفری، متخصص و جراح چشم در این باره اظهار کرد:

«وجود انواع عیوب انکساری چشم مانند آستیگمات و دوربینی در صورت مطالعه و انجام کارهای ظریف مانند گلدوزی، معمولا سردرد به همراه دارد.

 

اصولا سردرد علل مختلفی دارد که یکی از این عوامل مربوط به مشکلات بینایی است و در کنار بررسی چشم موارد دیگر نیز نیاز به پیگیری دارد.

 

انحرافات نهفته چشم از دیگر علل چشمی مولد سردرد است. بعضی افراد در ظاهر لوچی چشم ندارند، ولی این انحراف به طور نهفته در چشم آنها وجود دارد و به دنبال مطالعه، موجب درد چشم و در نهایت سردرد می‌شود.

 

بالا بودن حاد فشار داخل چشم نیز در بعضی مواقع باعث درد چشم، تهوع و سردرد می‌شود.

 

همچنین کارهای چشمی نزدیک و دقیق برای بیمارانی که زمینه سردردهای میگرنی دارند، حمله سردرد را به همراه دارد و این بیماران باید توسط متخصص اعصاب تحت درمان قرار گیرند.

 

معمولا فرد با شماره‌های پایین چشم دچار سردرد نمی‌شود. واکنش افراد نسبت به شدت بیماری‌ها متفاوت است و بعضی مواقع بیماری که اختلال انکساری متوسط رو به بالا دارد دچار سردرد نمی‌شود، در حالی که فردی با آستیگماتیسم در حد کم سردرد دارد و به همین خاطر معاینات منظم چشمی توسط پزشک برای همه افراد توصیه می‌شود.

 

کودکان خیلی سریع با عینک زدن کنار می‌آیند، ولی برای بزرگسالان که در روزهای اول استفاده از عینک به سردرد دچار می‌شوند، توصیه می‌شود ابتدا در خانه و در زمان استراحت عینک بزنند و به تدریج میزان آن را افزایش دهند.»

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:سردرد با چشم ها ارتباطی دارد؟,بیماری چشم, | 14:53 | نویسنده : حامد |

این مطلب به شما می گوید که چرا کیست ها روی پلک چشم ایجاد می شوند، چگونه می توان آن ها را درمان کرد و از همه مهم تر اینکه چطور می توان از بروز آن ها جلوگیری نمود.


کیست‌ پلک چشم

انواع زیادی از کیست های پلک چشم وجود دارند. کیست پلک چشم بایستی توسط پزشک معاینه شود و در صورت نیاز، آن را برداشت.

 

گاهی اوقات این کیست ها درد دارند و گاهی اوقات درد ندارند.

 

کیست پلک چشم می تواند عفونت کند و چهره فرد را بدشکل نماید. اگر عفونت این کیست زیاد باشد، روی بینایی شخص تأثیر می گذارد.

 

برخی از این کیست ها با گذشت زمان خودبخود از بین می روند، ولی برخی دیگر نیاز به داروهای آنتی‌بیوتیک و عمل جراحی برای درمان دارند.

 

علائم کیست پلک چشم

- برآمدگی روی پلک یا اطراف چشم

- قرمزی

- ورم پلک

- سوزش

- بدرنگی

- ترشحات

- پوسته چشم

- درد

- احساس ناراحتی هنگام چشم بهم زدن

- احساس خارش

هرگز دست های خود را به چشم هایتان نزنید و یا چشم های خود را نمالید، زیرا این کار باعث انتقال میکروب های دست به چشم ها می شود

 

بسیاری از افراد می فهمند که کیست در حال تشکیل یا بیرون زدن است، در حالی که برخی متوجه ایجاد آن نمی شوند.

 

اگر شما هر یک از علائم بالا را داشتید، بهتر است چشم های خود را نمالید و یا به آنها دست نزنید.

 

یکی از علل مهم بروز کیست پلک چشم، باکتری است.

 

علل کیست چشم

انتقال آلودگی ها، گرد و خاک، باکتری و ... به چشم ها می تواند باعث ایجاد کیست پلک چشم شود.

 

بیشتر علل کیست پلک عبارتند از:

- باکتری استافیلوکوک

- بسته شدن مجرای چشم

- عدم رعایت بهداشت

- تماس چشم با آلودگی ها

- بلفاریت (التهاب پلک) طولانی مدت

- مواد آرایشی چشم تاریخ گذشته

- پاک نکردن آرایش چشم موقع خواب شب

- زدن دست آلوده به چشم ها

شالازیون

 

انواع کیست پلک چشم

1- گل مژه: گل مژه یا آبسه غدد چربی، یکی از معروف ترین انواع کیست پلک می باشد. گل مژه چرکی باعث قرمزی، ورم و سوزش پلک می شود. گل مژه معمولا 1 تا 3 روز وجود دارد، ولی اگر بیشتر طول بکشد نیاز به معاینه پزشک دارد.

 

2- شالازیون: یک نوع برآمدگی بزرگ روی پلک است. شالازیون معمولا 8 تا 16 هفته طول می کشد تا محو شود. اگر بیشتر از این مدت وجود داشته باشد بایستی با عمل جراحی برداشته شود.

ممکن است درد داشته باشد و یا بدون درد باشد. شالازیون معمولا در اثر باقی ماندن گرد و خاک بعد از عفونت روی چشم ایجاد می شود.

 

3- کیست غده عرق: این نوع کیست نیز خیلی شایع است. ظاهر این نوع کیست برآمدگی های گرد، براق و شفاف در نزدیکی مجرای اشکی چشم است.

 

4- کراتوز: این نوع کیست از کراتین پوست و بافت تشکیل شده است و به شکل های مختلفی دیده می شود.

برای جلوگیری از ایجاد کیست پلک بایستی قبل از خوابیدن هنگام شب، تمام آرایش صورت و چشم خود را به طور کامل پاک کنید

 

5- کیست انباشته: این کیست ها سفیدرنگ هستند و باعث ورم پلک ها می شوند و دردی ندارند. اگرچه گفته می شود این کیست ها ضرری ندارند، ولی بهتر است برای معاینه چشم ها نزد چشم پزشک بروید.

 

6- خال گوشتی: این کیست ها معمولا توده های رنگی گوشتی در داخل پلک چشم هستند.

 

درمان کیست پلک چشم

اگر شما دچار کیست پلک چشم هستید، بهترین کار برای بهبودی آن، رعایت دقیق تر و بهتر بهداشت شخصی است.

مالیدن چشم ها

 

دست ها و صورت خود را همیشه تمیز نگه دارید.

 

هرگز دست های خود را به چشم هایتان نزنید و یا چشم های خود را نمالید، زیرا این کار باعث انتقال میکروب های دست به چشم ها می شود.

 

 

 

خانمی در حال آرایش کردن

اگر آرایش می کنید، بایستی لوازم آرایش قدیمی و تاریخ گذشته خود را دور بیندازید. به خصوص مواد آرایشی مایع مثل ریمل چشم تاریخ انقضای کوتاهی دارند، مثلا تاریخ انقضای ریمل چشم، سه تا چهار ماه است.

 

همچنین تا بهبودی کیست چشم، دیگر از مواد آرایشی چشم استفاده نکنید. این کار از آلودگی مواد آرایشی چشم به میکروب های کیست نیز جلوگیری می کند.

 

پاک کردن آرایش

برای جلوگیری از ایجاد کیست پلک بایستی قبل از خوابیدن هنگام شب، تمام آرایش صورت و چشم خود را به طور کامل پاک کنید.

 

هرگز اجازه ندهید کسی از لوازم آرایشی شما استفاده کند. همچنین از لوازم آرایشی کسی استفاده کنید، زیرا میکروب ها تبعیضی بین افراد قائل نمی شوند و در صورت استفاده مشترک از لوازم آرایشی، شما را بیمار می کنند.

 

اگر کیست پلک چشم شما شدید است و یا درد زیادی دارد و یا بیشتر از حد معمول روی چشم شما وجود دارد، به پزشک مراجعه کنید.

 

پزشک می تواند با تجویز داروهای آنتی بیوتیک، کیست را از بین ببرد و یا با عمل جراحی، کیست شما را بردارد.

 

همچنین پزشک می تواند سایر راه های جلوگیری از ایجاد کیست را به شما بگوید تا مجددا دچار آن نشوید.

 

منبع :تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:وقتی پلک چشم کیست‌دار می‌شود,بیماری چشم, | 14:51 | نویسنده : حامد |

امروزه بسیاری از ما ساعات کاری خود را مقابل صفحه مانیتور سپری می کنیم و وقتی به خانه می رسیم هم خستگی تن خود را جلوی صفحه تلوزیون (یا مجددا مانیتور کامپیوتر) به در می کنیم، اما با خستگی چشمهایمان چه کنیم؟


20دقیقه 20ثانیه پلک

‏خستگی و حتی درد چشم ها در برابر مانیتور یکی از شایع ترین مشکلاتی است که کاربران کامپیوتر با آن مواجه اند. مساله ای که بعضی وقتها ممکن است حتی مانع از فعالیت عادی و یا خوابیدن هم شود.

 

شاید شما هم قبلا گرفتار چنین مشکلی شده اید و حتی به دنبال راه حلی برای آن هم گشته اید. اما چه کار باید کرد؟ ‏

 

به چشم هایتان زنگ تفریح بدهید

بعضی وقت ها بلند شدن از جلوی کامپوتر خیلی سخت است، اما بهتر است هر نیم ساعت که با کامپیوتر کار می کنید، چند دقیقه ای به چشمانتان استراحت بدهید، بروید و یک نوشیدنی برای خودتان بیاورید. با کسی که قرار است پروژه ای را تحویلش بدهید، کمی تلفنی صحبت کنید. از پنجره به بیرون نگاهی بیندازید یا هر کار دیگری که مستلزم نگاه کردن به صفحه مانیتور نباشد را انجام بدهید. چشم شما قدرشناسی خود را نشان خواهد داد و کمتر بهانه خواهد گرفت. ‏

 

قانون 20-20-20

برای بخاطر سپاری بهتر و رفع خستگی چشم ها، عده ای قانون 20-20-20 را پیشنهاد می کنند که به این صورت بیان می شود:

هر 20 دقیقه، 20 ثانیه به جایی در 20 قدمی خود نگاه کنید (این 20 قدم چیزی حدود 6 تا 7 متر می شود).

 

اما ترجیح می دهم این قانون را به این صورت اصلاح کنم: هر 20 دقیقه 20 ثانیه به فاصله دور نگاه کنید و 20 قدم هم راه بروید. اینطوری هم از خستگی چشم ها در امان خواهید بود و هم درد کمر و کتف و شانه ها کمتر به سراغتان می آید. چون توصیه شده است که بعد از مدتی نشستن، بهتر است چند قدم راه بروید. ‏

 

‏چشم ها را باید شست

بله چشم ها را باید شست، البته خود چشم بلد است این کار را انجام بدهد. پلک زدن مرتب، عمل شستشوی چشم را با استفاده از ماده پاک کننده و محافظ فوق العاده ای به نام اشک انجام می دهد. اما متاسفانه وقتی به شدت به چیزی خیره شده اید (مثلا به صفحه مانیتور) دفعات پلک زدن بسیار کم می شوند و این چیزی است که اصلا خوب نیست و بعد از مدتی ممکن است اشک کاربر محترم را در بیاورد. بهتر است گهگاه چشمانتان را برای چند ثانیه ببندید یا چند بار عمدا پلک بزنید. ‏

بهتر است در ساعات غیر کاری استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید. دل کندن از تکنولوژی اطلاع رسانی خیلی سخت است، ولی یک قدم زدن معمولی می تواند در سلامت شما تاثیری بگذارد که به چند دقیقه دوری از صفحه مانیتورتان می ارزد

 

هر 20 دقیقه، 20 ثانیه پلک زدن

محققان به کاربران رایانه توصیه کردند، برای رفع خستگی چشم خود باید هر 20 دقیقه، 20 ثانیه پلک بزنند.

محققان متوجه شدند که با انجام یک ورزش ساده می توان خستگی چشم کاربران رایانه را متوقف کرد.

 

به گفته محققان، این ورزش ساده شامل 20 ثانیه پلک زدن در هر 20 دقیقه و نیز نگاه کردن به یک شی دور از صفحه رایانه برای 20 ثانیه و تمرکز بر روی شی است که در فاصله 20 فوتی (شش متری) قرار دارد.

 

کاربران رایانه معمولا هر از گاهی دچار علایمی مانند خشکی و خستگی چشم، سردرد و خشکی گردن و مفاصل می شوند، اما این علایم برای افراد زیادی می تواند یک مشکل روزانه باشد که آنها را روانه مطب پزشکان کند.

 

افرادی که در معرض بیشترین خطر قرار دارند افرادی هستند که سه و یا ساعات بیشتری از روز را مقابل رایانه می گذرانند که می تواند به درد چشم و استفاده از عینک طبی منجر شود.

 

دکتر «ادوارد مندلسون» از مرکز پزشکی سوت وسترن دانشگاه تگزاس با تاکید بر اینکه کاربران رایانه باید هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه پلک بزنند، می افزاید:

یک دوره منظم پلک زدن می تواند به این موضوع کمک کند.

 

پلک زدن یک روش طبیعی برای مرطوب ساختن چشم است و به نرم ساختن و تازگی چشم کمک می کند.

 

افرادی که دوره های طولانی را در مقابل صفحه رایانه می گذرانند در معرض خطر قرار دارند و این موضوع بویژه برای کارمندان به علت شرایط استریل و غیر طبیعی محیط اداره های مدرن بدتر است.

 

عادت های خوب برای چشم

وقتی شروع به استفاده از قانون 20-20-20 کردید، سعی کنید این کار را مرتب انجام دهید. در ضمن می توانید این قانون را طوری اصلاح کنید که با شرایط شما سازگارتر باشد. ادامه دار بودن این استراحت بسیار مفیدتر از انجام دقیق آن هر 20 دقیقه یکبار است. ‏

 

همچنین بهتر است نور صفحه نمایش را متناسب با شرایط خودتان و روشنایی محیط تنظیم کنید.

 

همچنین بهتر شدن شرایط محیط کار شما نظیر تنظیم روشنایی و تهویه مناسب و حتی دکوراسیون و رنگ بندی خوب می تواند تاثیر زیادی در بهبود سلامت بدن و چشم هایتان داشته باشد. حتی یک تغییر کوچک هم می تواند کمک بزرگی باشد.

 

نهایتا اینکه، بهتر است در ساعات غیر کاری استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید. دل کندن از تکنولوژی اطلاع رسانی خیلی سخت است، ولی یک قدم زدن معمولی می تواند در سلامت و روحیه شما تاثیری بگذارد که به چند دقیقه دوری از صفحه مانیتورتان می ارزد.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:هر 20 دقیقه 20 ثانیه پلک بزنید,بیماری چشم, | 14:50 | نویسنده : حامد |

قطره‌های چشمی انواعی دارند. برخی چنان که بین عموم شایع است برای شستشو و یا ضدعفونی کردن چشم‌ها به کار می‌روند. با این حال تقریبا بیشتر این قطره‌ها خاصیت و استفاده درمانی دارند و با تجویز پزشک به منظور و کاربردی خاص به کار می‌آیند. در این نوشتار می‌توانید با این دارو‌ها، نحوه استفاده درست از آن‌ها و اطلاعات و آگاهی هایی بیشتر درباره این محصولات آشنا شوید.

 


قطره چشمی

قطره های چشمی می توانند در درمان بیماری ها یا رفع ناراحتی های چشمی بسیار مفید باشند. اما مهم است که به یاد داشته باشید که تمامی داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. داروها، بیماری ها را درمان می کنند، اما می توانند گاهی اوقات مشکل ایجاد کنند.

 

بسیاری از بیماری های چشمی را می توان با قطره ها درمان کرد. اغلب اثر داروها در چشم باقی می ماند و فقط مقدار کمی از آن به سایر نقاط بدن می رسد. بنابراین خطر کمی نسبت به داروهای خوراکی در ایجاد عوارض جانبی دارند.

 

بعضی از عوارض قطره های چشمی، موضعی هستند بدین معنی که روی چشم اثر می کنند، ولی در تمامی بدن اثری ندارند. اما مانند هر گونه داروی دیگری، قطره های چشمی می توانند سلامتی شما از جمله سلامتی چشمانتان را به خطر بیندازند.

 

داروها را صحیح استفاده کنید

وقتی که پزشک دارویی را برایتان تجویز می کند، باید نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

 

- مطمئن شوید که اسم دارو را می دانید. داروها همواره یک اسم ژنریک و یک اسم تجارتی دارند. اسم ژنریک را می توان با حروف ریز، زیر نام دارو پیدا کرد.

 

- مطمئن شوید که میزان دفعات مورد نیاز استفاده از دارو را می دانید.

 

- بروشور دارو که حاوی جزئیات درباره عوارض جانبی و تذکرات لازم می باشد را بخوانید. چنانچه سئوالی داشتید، با چشم پزشکتان تماس بگیرید.

 

- چنانچه هنگام استفاده از دارو، ناراحتی برایتان ایجاد شد، بلافاصله با چشم پزشکتان تماس بگیرید.

گاهی اوقات چشم پزشک می تواند داروی دیگری را تجویز کند یا از روش دیگری برای درمان استفاده کند. اما گاهی اهمیت قطره های چشمی به حدی است که ممکن است مجبور باشید بعضی از عوارض جانبی را در طی درمان تحمل کنید.

شما می توانید بعضی از قطره های چشمی را بدون نسخه خریداری کنید، اما به یاد داشته باشید که حتی این قطره ها هم حاوی مواد دارویی هستند. قطره ها بایستی بر اساس تجویز پزشکتان و نوشته های بروشور دارو استفاده شوند

 

حساسیت ها

به یاد داشته باشید که هر گونه حساسیت دارویی را باید به پزشک اطلاع دهید.

هر دارویی می تواند باعث ایجاد حساسیت شود، حتی قطره های ساده که احتیاج به نسخه ندارند، چون به هر حال حاوی مواد شیمیایی هستند.

 

گاهی اوقات داروهایی هستند که ممکن است در گذشته برای شما مشکل آفرین بوده باشند. مهم است که هر گونه واکنش حساسیتی را که در گذشته داشته اید به پزشک بگویید.

 

واکنش های حساسیتی نسبت به قطره های چشمی معمولا باعث ایجاد خارش ، ورم و ایجاد دانه های قرمز در اطراف چشم می شود.

 

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض متعاقب مصرف قطره های چشمی، حتما با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

 

قطره های چشمی مورد استفاده در معاینه چشمی

- قطره های گشادکننده مردمک : چشم پزشک از قطره های چشمی برای گشاد کردن مردمک چشم شما استفاده می کند که بدینوسیله می تواند داخل چشم شما را ببیند.

چون بعد از معاینه چشم و استفاده از دارو توسط پزشک، ممکن است رانندگی مشکل باشد، بهتر است بعد از معاینه چشم خودتان رانندگی نکنید.

 

- قطره های بی حس کننده: بی حس کننده ها، داروهای از بین برنده درد می باشند که چشم های شما را در عرض چند ثانیه بی حس می کنند. این قطره ها بایستی در مطب پزشک استفاده شوند و هرگز در خانه بکار نروند. استفاده مکرر از آنها می تواند به سطح چشم شما صدمات جدی بزند.

 

قطره های چشمی بدون نسخه

شما می توانید بعضی از قطره های چشمی را بدون نسخه خریداری کنید، اما به یاد داشته باشید که حتی این قطره ها هم حاوی مواد دارویی هستند. قطره ها بایستی بر اساس تجویز پزشکتان و نوشته های بروشور دارو استفاده شوند.

 

هر گونه علامتی که قطره ها ایجاد کنند، ممکن است واکنش حساسیتی باشد حتی قطره هایی بدون نسخه.

 

قطره اشک مصنوعی محلولی است برای مرطوب کردن چشم های خشک. شما می توانید آن را به میزانی که نیاز دارید استفاده کنید.

قرمزی چشم

قطره های بدون ماده نگهدارنده برای افراد بدون حساسیت وجود دارند. قطره های ضد پرخونی و قرمزی چشم حاوی داروهایی هستند که قرمزی چشم ها را با منقبض کردن عروق برطرف می کنند. اگرچه این داروها باعث بهبود سلامتی چشم نمی شوند، اما این قطره ها از قرمزی چشم ها کم می کنند. معمولا اگر زیاد استفاده نشوند بی ضرر هستند.

 

چنانچه شما از این قطره ها مکررا استفاده کنید، ممکن است چشم های شما قرمزتر شده و با قطع دارو تحریک و قرمزی ایجاد کنند.

 

داروهای نیازمند نسخه

قطره های استروئید (کورتونی): این داروها بسیار قوی هستند و بایستی فقط با نظر پزشک مصرف شوند. استفاده از آن ها بدون نظر پزشک می تواند خطرناک باشد. وقتی که استروئیدها استفاده می شوند، توانایی چشم برای مقابله با عفونت ها و ترمیم صدمات کاهش می یابد.

استفاده طولانی مدت از این قطره ها می تواند منجر به ایجاد آب سیاه یا آب مروارید و باعث از دست دادن دید شما شود. علیرغم این خطرات، فواید استفاده از استروئید ها در درمان بعضی بیماری ها مهم می باشد که بایستی به هرحال تجویز شوند. اسامی ژنریک استروئیدهای شایع عبارتند از:

- پردنیزولون

- دگزامتازون

- بتامتازون

- هیدروکورتیزون

- فلوئورومتولون

- مدریزون

 

قطره های درمان کننده عفونت: در صورتی که عفونتی داشته باشید که بتوان با داروهای خاص درمان کرد، ممکن است چشم پزشک این داروها را تجویز کند. قرمزی چشم لزوما به معنای وجود عفونت نیست. داروی خاصی وجود ندارد که بر روی تمامی عفونت ها موثر باشد. بعضی عفونت های چشم را نمی توان با هیچ کدام از داروهای فعلی درمان کرد. شما بایستی در عرض چند روز، بهبودی قابل توجهی بدست آورید. در صورتی که در حین استفاده از قطره، وضعیت چشم شما بدتر شد، با چشم پزشک تماس بگیرید.

 

قطره های درمان کننده گلوکوم (آب سیاه): آب سیاه بیماری عصب چشمی و اغلب ناشی از افزایش فشار داخل چشم است. از آنجا آب سیاه چشم می تواند منجر به کاهش دید شود، قطره های چشمی برای کاهش فشار چشم مورد استفاده قرار می گیرند.

بعضی از داروهای گلوکوم مانع ایجاد مایع بیش از حد داخل چشم می شوند. سایر داروها، خروج مایع را در چشم بیشتر می کنند. شما قطره های ضد آب سیاه را در چشم می ریزید، اما این داروها روی بقیه نقاط بدن شما هم اثر می کنند. چون این داروها مانع از دست دادن دید شما می شوند شما ممکن است مجبور باشید این عوارض جانبی را تحمل کنید.

 

مراقب عوارض جانبی باشید

تنگ کننده های مردمک: آنها ممکن است باعث تاری دید، سردرد و حتی پارگی پرده شبکیه شوند. اگرچه پارگی پرده شبکیه نادر است، ولی چنانچه شما نقاط سیاه متحرک یا جرقه های نورانی دیدید، فورا با چشم پزشک تماس بگیرید.

 

مسدودکننده های بتا: ممکن است باعث مشکلات تنفسی در کسانی که آسم یا تنگی نفس دارند شوند. از عوارض دیگر این داروها، کاهش یا بی نظمی ضربان قلب و افسردگی است. لازم است اگر بیماری آسم یا تنگی نفس دارید، به پزشکتان بگویید.

اپی نفرین: ممکن است باعث افزایش یا نامنظمی ضربان قلب و یا افزایش فشار خون شوند.

 

چنانچه شما هر کدام از این اثرات جانبی را تجربه کردید، به چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که از قطره های ضد آب سیاه استفاده می کنید، در مراجعه به دیگر پزشک ها هم مدت مصرف را یادآوری کنید.

 

چگونه قطره ها را در چشم بریزید

سر خود را به عقب خم کنید.

 

پوست پلک پایینی چشم را با انگشت های اشاره و شست به طرف پایین بکشید تا یک فضای خالی ایجاد شود.

 

قطره را به داخل این فضا بیندازید، بدون اینکه نوک قطره چکان با چشم یا پلک شما تماس بیابد (به منظور جلوگیری از آلوده شدن ظرف قطره).

 

چشمان خود را ببندید (پلک نزنید) و نقطه ای که پلک به بینی وصل می شود را فشار دهید و این عمل را برای دو تا سه دقیقه ادامه دهید.

 

قبل از باز کردن چشم ها، قطره جذب نشده و اشک را از پلک های بسته با دستمال کاغذی تمیز پاک کنید. سپس چشم هایتان را باز کنید.

 

چنانچه بایستی بیش از یک نوع قطره را در یک زمان استفاده کنید، قبل از استفاده از قطره دوم، سه تا پنج دقیقه صبر کنید.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:آنچه درباره قطره‌های چشمی باید بدانید,بیماریط چشم, | 14:48 | نویسنده : حامد |

کنژکتویت آلرژیک و کراتو کنژکتویت (VKC) معروف به بیماری بهاره چشمی، دو عارضه چشمی شایع در فصل بهار است که به صورت التهابات آلرژیک ظاهر می شود.

 


قرمزی چشم

کونژکتیویت یا التهاب بافت ملتحمه، به طور عام به قرمزی چشم اطلاق می‌شود. این التهاب ممکن است بوسیله عواملی مانند آلرژن‌ها، محرک‌ها، آسیب‌های فیزیکی، باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد شود. برای انتخاب درمان مناسب، دانستن علت ایجاد کننده آن ضروری است.

 

خوشبختانه اغلب موارد کونژکتیویت، خود محدودشونده هستند و تنها در موارد نادری ممکن است به آسیب ساختمانی چشم یا از دست رفتن دائمی بینایی بینجامند.

 

در این مقاله درباره کونژکتیویت در اثر مواد آلرژی زا صحبت می کنیم.

 

دکتر مهدی خداپرست ، معاون درمان بیمارستان چشم پزشکی فارابی گفت:

«در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گل ها و گیاهان و درختان، میزان شیوع آلرژی های چشمی افزایش می یابد.

 

آلرژی های چشمی به شکل های مختلف در افراد ظاهر می شوند که از جمله شایع ترین علایم آنها، قرمزی و سوزش و خارش چشم هاست.

 

به دلیل اینکه تعداد مواد محرک و آلرژن (آلرژی زا) در محیط زیاد است و مشخص شدن علت بروز آلرژی ها هزینه زیادی دربردارد، پزشکان به دنبال کشف علت بروز آلرژی نیستند و تنها در مراجعه بیمار به مراکز پزشکی، راه های درمان را درپیش می گیرند.

 

علاوه بر گرده گل ها و درختان، آب و لوازم محل زندگی مانند فرش، رختخواب و حتی برخی لباس ها می تواند سبب بروز آلرژی های چشمی در افراد شود.

تجویز آنتی هیستامین و یا برخی کورتون ها به مدت کوتاه و همچنین برخی داروهای سرکوب کننده ایمنی در موارد مقاوم به درمان، از دیگر تجویزهای چشم پزشکان برای رفع آلرژی های چشمی است

 

علایم دو نوع آلرژی چشمی شایع فصل بهار یعنی کنژکتویت آلرژیک و کراتو کنژکتویت، همانند هم است و درمان این دو نوع عارضه نیز یکسان است.

 

آبریزش، درد، سوزش و قرمزی چشم ها از جمله عمده ترین علایم کنژکتویت آلرژیک است.

 

این بیماری بیشتر در فصول گرم سال و بهار شایع است و مکانیسم های ایمنی بدن در آن دخیل است و با توجه به تغییرات بیولوژیک در فصول گرم سال و تغییراتی که در دمای بدن افراد رخ می دهد، این بیماری بروز می کند.

 

به افرادی که بیماری در آنها نسبت به درمان مقاوم شده است، توصیه می شود که به مناطق سردسیر کشور بروند و یا از کمپرس سرد چشم ها استفاده کنند.

 

در کراتو کنژکتویت علاوه بر قرمزی و خارش چشم، ترشحات سفید رنگ در داخل چشم ها و حساسیت به نور نیز دیده می شود.

 

همچنین به افرادی که به آلرژی های چشمی فصل بهار دچار می شوند، توصیه می شود که از مواد، لوازم و محیطی که سبب بروز آلرژی در آنها می شود، دوری کنند.

 

تجویز آنتی هیستامین و یا برخی کورتون ها به مدت کوتاه و همچنین برخی داروهای سرکوب کننده ایمنی در موارد مقاوم به درمان، از دیگر تجویزهای چشم پزشکان برای رفع آلرژی های چشمی است.»

 

داروهای درمان کننده کونژکتیویت

درمان‌های دارویی متعددی برای غلبه بر کونژکتیویت آلرژیک وجود دارد.

 

در موارد خفیف بیماری، ترکیب آنتی‌هیستامین و منقبض کننده عروق به شکل موضعی توصیه می‌شود.

 

در موارد مقاوم به درمان یا موارد عودکننده، تثبیت کننده‌های ماست‌سل‌ها توصیه می‌شود.

 

در صورت غیرقابل کنترل بودن علایم با وجود مصرف آنتی هیستامین و تثبیت کننده‌های ماست‌سل‌ها، یک کورتیکواستروئید موضعی با پتانسیل کم را می‌توان برای مدت یک تا دو هفته تجویز کرد.

 

مصرف کورتیکواستروئیدها خطر ابتلا به کاتاراکت یا گلوکوم را افزایش می‌دهند. بنابراین بیمارانی که تحت درمان با کورتیکواستروئیدها هستند، باید به دقت تحت‌نظر قرار گیرند.

 

هشدار

هر نوع دارویی باید تحت نظر پزشک و با تجویز او مصرف شود. لذا از مصرف هر گونه دارو به طور خودسرانه خودداری کنید.


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:بیماری چشمی شایع در بهار,بیماری چشم, | 14:47 | نویسنده : حامد |

 


نتایج پژوهش اخیر مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران روی بیش از ده هزار فردی که از انواع لنزهای تماسی چشم استفاده می کردند، نشان داد، استفاده از آب استریل و آب اکسیژینه 3 درصد در مراقبت و نگهداری از لنزها، عفونت و زخم قرنیه را در این جامعه آماری نزدیک به صفر رسانده است.


لنز تماسی چشم

دکتر پرویز زرین بخش، چشم پزشک و رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت:

«به دلیل تامین بخشی از آب شرب شهرها و به ویژه تهران از آب چاه‌ها، افرادی که لنزهای چشمی خود را با آب لوله‌کشی می‌شویند، معمولا به عفونت و زخم قرنیه چشم دچار می‌شوند.

 

یافته‌های یک پژوهش که اخیرا در مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران انجام شده، نشان می‌دهد عفونت قرنیه در افرادی که برای نگهداری و مراقبت از لنزهای خود از آب استریل و آب اکسیژنه 3 درصد استفاده می‌کنند، نزدیک به صفر رسیده است.

 

طی بررسی‌های انجام شده در این مرکز، مشخص شد آلودگی آب شهرها یکی از دلایل ابتلا به عفونت قرنیه است و از آن پس با ابداع روش فوق، موارد عفونت قرنیه در استفاده‌کنندگان از لنزهای تماس چشم مشاهده نشده است.

 

عفونت قرنیه مشکلی است که در تمام دنیا گریبانگیر مردم به ویژه استفاده‌کنندگان از لنزهای تماسی است. در ایران به دلیل مساله خشکسالی و بهره‌گیری از آب چاه‌ها و آلودگی آب‌ها به ویژه پایتخت، این عفونت بیش از سایر کشورهاست.

 

هم‌اینک سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) مشغول بررسی روش‌هایی با هدف کاهش عفونت قرنیه ناشی از مصرف لنزهای تماسی است که نتایج پژوهش پنج ساله انجام شده روی بیش از ده هزار بیمار در مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران به نشریه "کنتاکت لنز تودی" از نشریات وابسته به FDA ارسال شده است.

 

ممنوعیت استفاده از آب لوله‌کشی برای شستن لنز و دست‌ها و شست‌وشوی دست‌ها با آب استریل و لنز با آب اکسیژنه 3 درصد، برای استریل کردن لنز و جالنزی از مقدمات این روش به شمار می‌رود.

آلوده شدن جالنزی، لنز و محلول‌های نگهدارنده به عنوان گروهی از عوامل ابتلا به عفونت قرنیه هستند

 

شست‌وشوی ریشه مژه‌ها با شامپوی بچه رقیق شده با استفاده از گاز استریل و استریل کردن لنز و جالنزی به وسیله آب اکسیژنه 3 درصد به مدت هر روز 15 دقیقه تا نیم‌ ساعت به عنوان دیگر روش‌های جلوگیری از عفونت قرنیه است.

 

نخست می‌بایست دست‌ها را با آب و صابون مایع شست‌شو داد. سپس با ژل‌های استریل‌ کننده آن را ضدعفونی کرد و در نهایت با آب جوشیده سردشده، شست‌وشو داد.

 

علت عفونت با لنزهای تماسی چشم، نخست مستعد شدن چشم به عفونت به دلیل اکسیژن رسانی ناکافی به قرنیه و دوم آلودگی‌هایی است که از طریق دست، لوازم آرایش و آلودگی پلک به لنز و چشم‌ها منتقل می‌شود.

 

آلوده شدن جالنزی، لنز و محلول‌های نگهدارنده به عنوان دیگر عوامل ابتلا به عفونت قرنیه هستند.

 

لازم به ذکر است، عفونت قرنیه در مراحل اولیه سبب تاری دید، درد، سوزش، ترشح و در صورت درمان نشدن موجب زخم قرنیه و نابینایی چشم می‌شود.»

 

در سال 1387 به دنبال شیوع انگل "آکانتامبا" و "میکروب" "پسودوموناس" در تهران، تعداد زیادی از افراد به ویژه استفاده‌کنندگان از لنزهای تماسی چشم، دچار عفونت و زخم قرنیه شدند که پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد، منشا آن آب شرب آلوده به این میکروب بوده است.

 

از آن پس در مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، بررسی‌هایی با هدف پیشگیری از عفونت‌های قرنیه که از طریق لنزهای تماسی اعم از سخت و نرم (هارد و سافت) ایجاد شده بود، انجام و منجر به ابداع روش بهره‌گیری از آب استریل و آب اکسیژنه 3 درصد در مراقبت و نگهداری از لنزها شد.

 

بنا بر گزارش مذکور، این پژوهش طی پنج سال روی بیش از ده هزار فردی که از لنزهای تماسی چشم استفاده می‌کردند و همگی با شیوه فوق به شست‌وشوی لنز، جالنزی و دست خود اقدام می‌کردند، صورت پذیرفت و نتایج آن بیانگر آن بود که به جز دو مورد خاص که عفونت قرنیه آنان ارتباطی با رعایت مسایل بهداشتی ناشی از شست‌وشو نداشت، خوشبختانه در بقیه این جامعه آماری عفونت قرنیه مشاهده نشده است.

 

محلول شستشوی لنز

 

11 نکته درباره محلول مخصوص شستشوی لنز

1- هنگام خرید و انتخاب محلول شستشوی لنز با چشم پزشک‌تان مشورت کنید.

 

2- محلول را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده و به تاریخ انقضای نوشته شده روی محلول توجه کنید.

 

3- بسته به نوع لنزی که استفاده می‌کنید و میزان پروتئینی که روی لنز شما رسوب می‌کند، پزشک شما ممکن است محلول‌هایی را برای از بین بردن پروتئین‌ها پیشنهاد کند. هرچه عمر لنزتان بیشتر باشد، نیاز به این محلول‌ها بیشتر می‌شود، ولی لنزهای قابل تعویض معمولاً نیاز به این محلول‌ها پیدا نمی‌کنند.

 

4- از قطره‌های چشمی لنز تماسی برای نرم کردن و مرطوب نگه داشتن لنز و چشم خود استفاده کنید.

 

5- اگر نسبت به مواد شیمیایی موجود در محلول‌های لنز تماسی آلرژی پیدا کردید، بهتر است از محلول‌های بدون مواد نگهدارنده استفاده نمایید.

 

6- انتخاب صحیح محلول‌های نگهداری کننده لنز، رضایت استفاده با لنز تماسی را افزایش می‌دهد.

 

7- تمیز کردن لنز موجب ضدعفونی شدن آن نمی‌شود. بنابراین علاوه بر تمیز کردن لنز با سرم شستشو، باید آنها را هر چند وقت یک بار با محلول‌هایی مانند پروکسیدهیدروژن ضدعفونی کرد.

 

8- محلول‌های نگهداری لنز نرم با محلول‌های نگهداری لنز سخت متفاوت‌اند. بنابراین آنها را به جای یکدیگر استفاده نکنید.

 

9- نوع محلول نگهداری لنز را بدون مشورت با اپتومتریست (کارشناس بینایی سنج) یا چشم پزشک عوض نکنید.

 

10- لنز را در آب یا شامپو نگهداری نکنید. بعد از اینکه محلول نگهداری را داخل جا لنزی ریختید، فورا درب محلول نگهداری را ببندید، زیرا محلول به وسیله میکروارگانیسم‌های موجود در فضای آزاد آلوده خواهد شد.

 

11- هنگامی که لنز روی چشم‌هایتان قرار دارد، از قطره یا پماد چشمی استفاده نکنید.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:لنز را با آب شیر نشویید,بیماری چشم,لنز چشم, | 14:39 | نویسنده : حامد |

چشم های ما برای این که تمیز بمانند، اشک تولید می کنند. در واقع هر بار که پلک می زنیم، اشک به طور طبیعی چشم های ما را شسته و تمیز می کند، اما گاهی میزان این اشک بیش از اندازه شده و به اصطلاح سرازیر می شود؛ یعنی بدون این که گریه کنید، بی اختیار اشک می ریزید.

 


اشک ریزش چشم

خوشبختانه در بیشتر موارد با رعایت بعضی اصول و در پیش گرفتن روش های طبیعی این دو چشمه جوشان بعد از مدتی خشک شده و به حالت اولیه برمی گردند.

 

جریان غیرارادی اشک دلایل زیادی دارد و اگرچه مساله خیلی جدی و خطرناکی نیست، اما باعث ناراحتی فرد می شود. با روش های اصولی مقابله با اشک ریزش بی اختیار آشنا شوید.

 

چرا چشم ها بی اختیار اشک می ریزند؟

شاید کمی متناقض به نظر برسد، اما چشم ها وقتی دچار آبریزش غیرارادی می شوند که با کمبود اشک مواجه باشند.

 

با بالا رفتن سن، میزان ترشح اشک کاهش می یابد. این کاهش نیز در روند تمیزی چشم ها اختلال به وجود می آورد. مغز برای حل این مشکل به غدد تولید اشک دستور می دهد مایع بیشتری تولید کنند، در نتیجه چشم ها در بیشتر موارد خیس می شوند.

 

همچنین بررسی ها نشان می دهد علت اشک ریزش بی اختیار در سالمندان، تنگ شدن مجرای اشکی در چشم افراد سالمند است. بر اثر این اتفاق، کانال هایی که وظیفه ی برطرف کردن اشک چشم را بر عهده دارند به درستی عمل نمی کنند. لذا اشک چشم به جای جمع شدن توسط کانال ها،‌ بر روی صورت سرازیر می شود.

 

پزشکان این اتفاق را حاد تلقی نمی کنند، اما چنانچه فرد سالمند در اثر این اتفاق دارای ناراحتی و استرس باشد، می توان با انجام عمل جراحی نسبت به باز کردن مجرای اشکی اقدام کرد.

 

البته عوامل دیگری نیز مانند استفاده از لوازم آرایشی چشم، هوای خیلی گرم یا سرد، افزایش مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، التهاب یا خارش زیاد چشم، رشد رو به داخل مژه ها و مسدودشدن مجرای اشک نیز باعث جریان غیرارادی اشک می شوند.

با عمل پلک زدن تمام گردوغبار و باکتری هایی که در چشم ها تجمع کرده اند دفع می شوند. در واقع وقتی پلک می زنیم، اشک در تمام چشم پخش شده و باعث مرطوب شدن دائمی و تمیزی آن می شود

 

چه باید کرد؟

1- هوای منزل تان را داشته باشید.

گرمای وسایل گرمازا مثل شوفاژ و باد کولر باعث تبخیر اشک شده و رطوبت چشم ها را کاهش می دهند. در نتیجه اشک بیشتری تولید می شود.

 

وقتی بیرون از منزل باشید کار زیادی از دستتان برنمی آید، اما داخل خانه می توانید مواردی را رعایت کنید تا از جریان غیرارادی اشک جلوگیری شود.

 

بهترین کار این است که دمای منزل را تنظیم کنید. گرمای زیاد باعث تولید اشک بیشتر می شود. بهتر است دمای خانه تان را بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

 

هوای اتاق را مرطوب نگه دارید. دستگاه های بخور خیلی موثرند.

 

اگر دستگاه بخور ندارید یا به هر دلیلی مایل به استفاده از آنها نیستید، در اتاقتان گل و گیاه زیادی نگهداری کنید و به آنها آب زیادی بدهید. گیاهان آب می خورند و هوای اتاق را مرطوب نگه می دارند.

 

2- از اشک مصنوعی استفاده کنید.

وقتی سطح چشم با کمبود مایع مواجه باشد، مغز دستور می دهد جریان غیرارادی اشک به راه بیفتد. در نتیجه چشم ها پر از اشک می شوند و با این که مایع کافی دارند، همچنان به اشک ریزش ادامه می دهند.

 

استفاده از اشک مصنوعی که در داروخانه ها به فروش می رسد، باعث می شود فقدان مایع جبران شده و جریان آبریزش اشک کمتر شود. این قطره ها معمولا حاوی سرم شست وشو هستند.

 

بهتر است از اشک مصنوعی هایی استفاده کنید که فاقد مواد نگهدارنده هستند، در غیر این صورت امکان آسیب به قرنیه وجود دارد. می توانید روزانه دو تا شش بار از این قطره ها استفاده کنید. البته بهترین و موثرترین روش این است که هر نیم ساعت، یک تا دو قطره در هر چشم بچکانید.

 

3- بیشتر پلک بزنید.

با عمل پلک زدن تمام گردوغبار و باکتری هایی که در چشم ها تجمع کرده اند دفع می شوند. در واقع وقتی پلک می زنیم، اشک در تمام چشم پخش شده و باعث مرطوب شدن دائمی و تمیزی آن می شود.

 

وقتی دچار مشکل آبریزش چشم می شوید، بخصوص اگر زیاد با رایانه کار می کنید، بیشتر پلک بزنید. ثابت نگاه کردن به صفحه رایانه یا تلویزیون مانع پلک زدن منظم می شود.

 

4- حواستان به آرایش چشم ها باشد.

اگر از چشم خانم ها اشک می ریزد، حواسشان به لوازم آرایشی شان باشد. اگر بعد از استفاده از لوازم آرایشی، چشم هایتان قرمز یا خیلی زود خیس می شود، معنی اش این است که به آن لوازم حساسیت دارید. احتمال دارد نامرغوب یا حساسیت زا باشند. بهتر است آنها را عوض کنید یا اصلا آرایش نکنید.

 

5- مراجعه به پزشک.

معمولا آبریزش چشم ها به خودی خود برطرف می شود، اما اگر با رعایت اصولی که اشاره شد باز هم اشک ریزش ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

اگر آبریزش چشم ها همراه با کاهش بینایی یا درد و التهاب در اطراف چشم ها باشد، باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

6- جراحی مجرای چشم بسته شده.

اگر مجرای چشم بسته شده باشد، اشک در چشم باقی می ماند، چون نمی تواند از راه بینی تخلیه شود. در این جراحی که به صورت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود، پزشک متخصص با ایجاد برشی کوچک و تعبیه لوله کوچکی بین گوشه چشم و بینی، گرفتگی را باز می کند و بعد از مدتی این لوله برداشته می شود.

 

نکته مهم

توجه داشته باشید گاهی وقت ها کمبود آهن، بویژه در صورت خستگی مزمن نیز می تواند دلیلی برای آبریزش چشم ها شود. ذخیره کافی آهن برای اکسیژن رسانی مناسب به بافت های چشم لازم است.

 

در صورت کمبود آهن، بویژه در خانم ها، کودکان در حال رشد و سالمندان، احتمال بروز این مشکلات چشمی بیشتر می شود.

 

توصیه های چشمی

کسانى که مایلند چشمان سالمی داشته باشد، بایستى نکات زیر را رعایت کنند:

 

- به جسم سفید و خیلى شفاف نگاه نکنند.

 

- از نگاه کردن به خطوط ریز و نقشه هاى خیلى دقیق که موجب صرف نور زیاد است خوددارى شود.

 

- زیاد گریه نکنند.

 

- جلوى آتش شدید ننشینند.

 

– به نور آفتاب شدید نگاه نکنند.

 

- سعى کنند که باد قوى به چشم برخورد نکند (مثل موتور سوارى و غیره )

 

- به جسمى مدت زیاد بطور قائم نظر نیفکنند.

 

- از ورود گردوخاک و دود به چشم ها جلوگیرى کنند.

 

- از هواى بسیار گرم و هواى بسیار سرد و دیدن اشیای روشن و درخشان که بازتاب نور آنها موجب آزار چشم گردد مثل آینه ای که مقابل آفتاب گرفته باشند، دوری کنند.

 

- از زیاد بر پشت خوابیدن و خواب در هنگام پرى شکم و خوردن غذاى دیر هضم و خیلى گرم مثل سیر و پیاز بپرهیزند، زیرا موجب آسیب چشم می شود.

 

- از خوردن بیش از اندازه نمک و غذای شور خودداری کنند.

 

- از زیاد بیدار ماندن و زیاد خوردن در شب پرهیز نمایند.

 

- از یبوست شدید جلوگیری کنند.

فرآوری: نیره ولدخانی


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:بی اختیار اشک می ریزید؟,بیماری چشم,, | 14:38 | نویسنده : حامد |

استفاده از عینک آفتابی فواید زیادی برای سلامتی دارد که بیشترین آنها حفاظت از چشم ها در برابر آسیب نور خورشید و اشعه ماورای بنفش است.


عینک پلاریزه

در این مقاله 6 فایده مهم استفاده از عینک آفتابی را برایتان می گوییم.

 

1- کاهش درخشش نور آفتاب

عینک آفتابی می تواند جلوی تابش اشعه های مضر ماورای بنفش نوع A و نوع B را بگیرد.

 

مسئله ای که بیشتر افراد به آن توجه نمی کنند این است که عینک آفتابی به شما کمک می کند موقع انجام کار پرخطری مثل رانندگی جلوی نور آفتاب، بهتر ببینید.

 

همانطور که می دانید رانندگی کردن در زمانی که نور خورشید به چشم شما می تابد سخت است، مخصوصا اگر سایه بان بالای سر راننده هم خوب نباشد.

 

تابش نور آفتاب به چشم ها موقع رانندگی، باعث کاهش دید راننده می شود و خطر تصادف را افزایش می دهد.

 

2- کاهش عارضه جت لگ (Jet Lag)

کسانی که با هواپیما مسافرت می کنند، ممکن است دچار عارضه Jet Lag شوند.

 

برخی محققان پیشنهاد می کنند زدن عینک آفتابی به چشم ها در طی پرواز با هواپیما، از این عارضه جلوگیری می کند.

 

عینک آفتابی تماس چشم ها با اشعه درخشان ماورای بنفش را در طی سفر کم می کند، لذا به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک کرده و شما روز بعد از سفر،  کمتر دچار عارضه Jet Lag خواهید شد.

عینک آفتابی برای خوش تیپی نیست و بایستی آن را از مراکز معتبر فروش تهیه کنید تا قلابی نباشد و از چشم های شما به خوبی محافظت کند

 

3- کاهش خشکی چشم ها

بسیاری از افرادی که از سندرم خشکی چشم ها رنج می برند، عمدتا به دلیل عوامل محیطی دچار این مشکل می شوند.

 

ورزش باد به خصوص در آب و هوای خشک، پوست و همچنین چشم ها را خشک می کند.

 

عینک آفتابی از برخورد گردوغبار و باد به چشم ها جلوگیری می کند.

 

بسته به شدت خشکی چشم ها، عینک آفتابی می تواند از بروز علائم آن پیشگیری کند و حالتان خوب باشد.

 

4- محافظت از چشم ها در برابر خار و خاشاک

استفاده از عینک ایمنی در بسیاری از مشاغل ضروری است. به همین ترتیب، عینک آفتابی هم نقش مشابهی دارد، زیرا از چشم ها در برابر خاروخاشاک محیط کار محافظت می کند و همچنین باعث دید مناسب می شود.

 

بسیاری از کارگران ساختمانی موقع کار در فضای آزاد عینک آفتابی ایمنی می زنند و بسیاری از ورزشکاران معتقدند عینک آفتابی نه تنها از چشم های آن ها در برابر نور آفتاب محافظت می کند، بلکه جلوی آسیب ناشی از ضربات را می گیرد.

 

5- کاهش انحراف و کشیدگی چشم ها

وقتی که شما دائما چشم خود را چپ می کنید، آن ها را دائما هم می کشید. این کار باعث خستگی چشم ها و حتی چین و چروک زودرس دور چشم ها می شود.

 

زدن عینک آفتابی به شما کمک می کند چشم تان را چپ نکنید و طی انجام هر فعالیتی در بیرون از منزل و فضای آزاد واضح تر و بهتر ببینید.

 

6- عینک آفتابی حس خوبی به شما می دهد.

در حالیکه این فایده عینک آفتابی ملموس نیست، می تواند مهم ترین عامل برای خرید عینک آفتابی در برخی افراد باشد.

 

عینک آفتابی باعث می شود برخی افراد احساس خوش تیپی کنند. ولی باید گفت این از فواید واقعی عینک آفتابی برای سلامتی نیست، زیرا زیاده روی در این کار باعث می شود فرد از هدف اصلی خود که همان محافظت چشم ها در برابر نور آفتاب و سایر عوامل مضر است، دور شود و عینکی را بخرد که فقط ظاهر خوبی داشته باشد و به عملکرد صحیح آن دقت نکند.

 

پس عینک آفتابی برای خوش تیپی نیست و بایستی آن را از مراکز معتبر فروش تهیه کنید تا قلابی نباشد و از چشم های شما به خوبی محافظت کند.


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:6 فایده عینک آفتابی که نشنیده اید, | 14:36 | نویسنده : حامد |

 


بیماری‌های چشمی, چشم پزشکی, درمان بیماری

درمان‌های رایج بیماری‌های چشمی

امروزه با ورود دستگاه‌های جدید و پیشرفته در عرصه درمان بیماری‌های چشم و دانش نوین چشم پزشکی، چندین راه مقابل بیماران قرار می‌گیرد که انتخاب یکی از آنها به عهده خودشان گذاشته می‌شود. اصلا چرا چشمانمان ضعیف می‌شود و بهترین راه برایمان کدام است؟ دکتر رضا زارعی ابیانه، فوق‌تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش‌های ما در این زمینه پاسخ داده است.

 

عیوب انکساری چشمی چند نوع دارد؟
سه نوع عیب انکساری وجود دارد. دوربینی (هیپرمتروپی)، نزدیک بینی (مایوپی) و آستیگماتیسم که حد واسط این دواست. هر کدام از این سه عیب ممکن است از بدو تولد با کودک همراه شود یا در طول زمان به وجود آید. البته عوامل مستعد‌کننده در آن دخیل است، ولی در راس همه آنها ارث قرار دارد.

 

نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم چیست؟
نزدیک‌بینی اختلالی است که در آن فرد، دور را تار ولی اشیای نزدیک را بخوبی می‌بیند و برعکس این حالت دوربینی است، یعنی اشیای دور واضح است و اشیای نزدیک مات.

 

اگر کره چشم را مانند یک لنز تصور کنیم، تمام اشیایی که در فاصله دور قرار دارند در کانون لنز یعنی ماکولای چشم تشکیل می‌شوند. چنانچه به هر دلیلی قطر قدامی ـ خلفی بزرگ یا کوچک شود تصویر دیگر نمی‌تواند روی نقطه ماکولا متمرکز شود. این تصویر ممکن است جلوتر یا عقب‌تر تشکیل شود یا این که فاقد کیفیت باشد به طوری که در دو محور مختلف با قدرت‌های مختلف تشکیل شود و قسمتی شفاف‌تر و قسمت دیگر مات‌تر دیده شود.

 

در نزدیک‌بینی تصویر بی‌نهایت روی ماکولا نمی‌افتد، زیرا قطر قدامی خلفی چشم زیاد شده است و تصویر جلوتر از شبکیه می‌افتد. این حالت نزدیک‌بینی است و فرد دیگر نمی‌تواند اشیای دور را ببیند. در دوربینی عکس این اتفاق رخ می‌دهد، یعنی قطر قدامی خلفی چشم کمتر و تصویر بیرون از شبکیه ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده، بر اثر مطالعه زیاد و کار با کامپیوتر در طولانی مدت ممکن است نزدیک‌بینی ایجاد شود یا شدت یابد.

 

قرنیه چشم در حالت عادی دارای تحدب یکسانی است. اگر قطر قرنیه در جایی کمتر یا بیشتر باشد تصویر یک محور در شبکیه ایجاد می‌شود، ولی تصویر محور دیگر در جلو یا عقب شبکیه تشکیل می‌شود و فرد یک تصویر را در برخی نقاطش مات و در نقطه‌ای دیگر شفاف و واضح می‌بیند. این حالت آستیگمات نام دارد.

 

آیا در پیر چشمی هم چنین اتفاقی می‌افتد؟
در چشم همه ما قدرت تطابقی وجود داردکه این کار توسط عضلاتی در چشم انجام می‌شود که با انقباض آنها قطر قدامی خلفی بیشتر می‌شود و قدرت چشم نیز بالاتر می‌رود. این عضلات کمک می‌کند اجسام نزدیک را ببینیم، اما بعد از چهل سالگی این قدرت تطابق به مرور کاهش می‌یابد و به همین دلیل است که پس از چهل سالگی دیدن اشیای نزدیک با مشکل روبه‌رو می‌شود.

 

ضعیف شدن چشم تا چه زمانی ادامه می‌یابد و چگونه متوقف می‌شود؟
اگر ضعیف شدن چشم در کمتر از بیست سالگی اتفاق بیفتد اغلب در هجده تا بیست سالگی متوقف می‌شود. البته مسائلی مانند کارهای ریز و ظریف، کار با کامپیوتر و مطالعه طولانی‌مدت می‌تواند نزدیک‌بینی را بیشتر کند، اما چون رشد چشمی وجود دارد توقف را در بیست سالگی مشاهده می‌کنیم. البته در سال‌های اول تضعیف کمی سرعت وجود دارد، ولی بتدریج از سرعت کاسته و خودبه‌خود متوقف می‌شود.

 

اگر چشم دچار یکی از این عیوب شده باشد، بهترین درمان برای اصلاح آن چه می‌تواند باشد؟
سه درمان برای اصلاح عیوب انکساری وجود دارد. قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش عینک است. با معاینه بیمار، مقدار نمره واقعی تعیین شده، عینک مناسب برای بیمار ساخته می‌شود. یکی از روش‌های دیگر نیز لنز تماسی است. لنز نیز مانند عینک عمل می‌کند و معمولا لنز‌ها باید صبح گذاشته و موقع خواب نیز از چشم خارج شود و این یک اشکال عمده محسوب می‌شود، چون به عنوان یک جسم خارجی روی قرنیه قرار می‌گیرد. ممکن است عوامل محیطی روی آن تاثیر بگذارد و باعث خشکی چشم، عفونت و التهاب شود. جسم خارجی احتمال دارد تغییرات دائمی یا موقت روی چشم ایجاد کند.

 

بیماری‌های چشمی, چشم پزشکی, درمان بیماری

 

پس می‌توان گفت لنز روش مناسبی برای اصلاح عیوب انکساری نیست؟
لنز چندان روش مناسبی نیست. نگهداری لنز‌ها کمی دشوار است بخصوص در هوای آلوده تهران و با وجود ذرات و اجسام خارجی در هوا امکان آلودگی آن بسیار زیاد است.

 

درباره روش‌های جدیدتر مانند لیزر یا پی‌آرکی توضیح دهید.
این روش عیوب انکساری چشم را به طور دائم حل می‌کند. البته به سن، ضخامت قرنیه و تغییرات ایجاد شده در طول زمان بستگی دارد. اینجاست که باید پزشک با توجه به موارد گفته شده راه‌های پیشنهادی ارائه کند تا بیمار روشی را برگزیند، زیرا همه بیماران قادر نیستند از عینک استفاده کنند و حتی همه افراد را نمی‌توان لیزر کرد. البته لیزر روش خوبی محسوب می‌شود و نسبت به دیگر اعمال جراحی، کم‌خطرتر است.

 

لیزر و پی‌آرکی چه فرقی با هم دارند؟
اساس کار، استفاده از لیزر است. قرنیه تقریبا ضخامتی معادل 550 میکرون دارد (حدود نیم میلی‌متر). هنگام لیزیک یک فلپ از قرنیه را بلند و لیزر می‌کنیم و سپس قرنیه را به محل اصلی خود برمی‌گردانیم. بیمار بسرعت مرخص و فردای عمل نیز ویزیت می‌شود و خیلی زود فعالیت اجتماعی‌اش را از سر می‌گیرد، اما در پی‌آرکی، دیگر فلپ برداشته نمی‌شود و بعد از برداشتن اپیتلیوم، روی سطح قرنیه چشم لیزر می‌شود. البته بیماران سه تا پنج روز احساس درد دارند، ولی پس از آن بهبود می‌یابند.

 

کدام ‌یک از این دو روش بر دیگری ارجحیت دارد؟
روش اول، دیگر انجام نمی‌شود. همان‌طور که گفته شده یک سوم قرنیه با لیزر برداشته می‌شود و در این حالت مقاومت قرنیه کمتر می‌شود ولی در پی‌آرکی این کار انجام نمی‌شود و لیزر در سطح قرنیه صورت می‌گیرد که روش ایمن‌تری است. تنها اشکال پی‌آرکی درد، قرمزی و مشکلات در مقابل نور است که با گذاشتن عینک‌های آفتابی، استفاده از مسکن یا استفاده از لنز‌های پوششی بهبود می‌یابد.

 

آیا با این روش‌ها می‌توان هر سه نوع عیب انکساری را اصلاح کرد؟
بله هر سه نوع عیب انکساری را می‌توان با این روش درمان کرد ولی لیزیک دیگر تقریبا انجام نمی‌شود، چون قرنیه را نازک می‌کند.

 

تا به حال مشکل جدی در استفاده از این روش‌ها دیده شده است؟
قطعا هر عمل جراحی ممکن است با عوارضی همراه باشد، اما عوارض متفاوت و در این نوع عمل‌ها بسیار پایین‌تر از سایر جراحی‌هاست. پی‌آرکی روشی دائمی و راحت است و بخصوص برای افرادی که قادر به استفاده از عینک نیستند، روش مناسبی محسوب می‌شود.
منبع:jamejamonline.ir


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: درمان‌های رایج بیماری‌های چشمی,چشم,بیماری های چشمی,درمان چشم, | 14:33 | نویسنده : حامد |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پرشین صدا